De Lijn bestelt zuinige bussen bij Van Hool

busVervoermaatschappij De Lijn bestelt 107 nieuwe bussen bij de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor deze investering van 26,8 miljoen euro. De nieuwe bussen vervangen de oudste uit het park, die uit gebruik worden genomen. De eerste nieuwe voertuigen zullen worden ingezet in het najaar van 2016. Het contract houdt in dat De Lijn deze bestelling nog kan uitbreiden met 121 streekbussen.

Van Hool uit Koningshooikt mag 31 gelede bussen leveren, VDL uit Roeselare bouwt 67 streekbussen en 9 gelede bussen. De nieuwe bussen worden verdeeld over de Vlaamse provincies: Antwerpen krijgt 16 bussen, Limburg 34, Oost-Vlaanderen 23, Vlaams-Brabant 9 en West-Vlaanderen 25. De 107 bussen bieden plaats aan 10.900 reizigers.

Als de Vlaamse regering de tweede schijf van de bestelling goedkeurt, mag VDL de 121 bijkomende streekbussen leveren.

De kwaliteit en de total cost of ownership gaven de doorslag bij de toewijzing van de contracten. Alle bussen hebben Euro VI-motoren; dat zijn de schoonste dieselmotoren op de markt. Omdat ze 22 procent (10 l/100 km) minder verbruiken dan de bussen die ze vervangen, kan De Lijn 535.000 liter diesel uitsparen. Daarnaast stoten de nieuwe bussen ook 1.429 ton minder CO2 uit. Dit uitlaatgas zorgt mee voor de opwarming van de aarde.

Na de ingebruikname van deze bussen zal 90 % van de eigen bussen van De Lijn toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Momenteel is dat 77 %. Daarnaast zal na de levering driekwart van de bussen van De Lijn airco hebben.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “De Vlaamse overheid mag dan wel besparen op de eigen werking, maar blijft serieus investeren in sneller en comfortabeler openbaar vervoer. Met daarenboven nog specifiek aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking en milieuvriendelijkheid. Deze nieuwe bussen zijn Vlaams vakmanschap!”

Intussen loopt de procedure voor de aankoop van 146 trams, goed voor 25 % extra tramcapaciteit. De nieuwe trams moeten de Kusttrams en kleine trams vervangen. Voor deze aanbesteding is 320,2 miljoen euro gepland in het investeringsprogramma van De Lijn. Als de procedure vlot verloopt, verschijnen de eerste nieuwe trams in 2018 in het straatbeeld.