Van Hool en VDL kwamen als best geplaatste inschrijvers uit de openbare aanbestedingsprocedure, waaraan 11 kandidaten deelnamen. Als best gerangschikte inschrijver mag Van Hool 60% van de 60 e-bussen of 36 stuks leveren, VDL als tweede gerangschikte 40% of 24 stuks. De e-bussen worden geleverd vanaf het laatste kwartaal van 2022. Deze bestelling gaat over een bedrag van bijna 28 miljoen euro.
Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn: “Met deze aanbesteding haalt De Lijn de nieuwste technologie voor e-bussen in huis. Deze aantrekkelijke e-bussen gaan in op de concrete vragen van onze reizigers. Zo wordt het bijvoorbeeld voor rolstoelgebruikers eenvoudiger om de bus te nemen dankzij de elektrische oprijplaat die gemakkelijker en sneller te bedienen is. Tegelijk heeft onze raad van bestuur de bestelling goedgekeurd van de nodige laadinfrastructuur voor deze e-bussen en e-hybrides waarmee we de stedelijke gebieden zo snel mogelijk emissievrij zullen bedienen. Kortom: deze bestellingen tonen aan dat het De Lijn menens is om samen resoluut te vernieuwen. Met de vrijgemaakte middelen kunnen we al een eerste grote stap zetten in de vergroening.”
De raad van bestuur heeft ook de bestelling goedgekeurd van bijhorende laadinfrastructuur bij twee leveranciers, Spie-Ekoenergetyka en het Nederlands bedrijf Heliox. Beide leveranciers zullen elk de helft van de bestelling installeren en in bedrijf stellen. Deze laadinfrastructuur zal ervoor zorgen dat de eerste e-bussen en e-hybrides op hun stelplaatsen geladen kunnen worden.
Deze bestellingen worden gefinancierd via NextGenerationEU, het Covid-relanceplan van de EU.