DB Schenker, met vestigingen in Mechelen en Willebroek, gaat samen met MAN Truck en Bus platooning-oplossingen ontwikkelen. Dat is een systeem waarbij vrachtauto’s autonoom op de openbare weg kunnen rijden. “Ons doel is om de lijnen van de digitale businessmodellen in de transport- en logistieke sector uit te tekenen en onze klanten zo de keuze voor zowel digitale als niet-digitale diensten te verlenen”, zegt Jochen Thewes, voorzitter van de raad van bestuur bij DB Schenker.
Bij Platooning rijdt een konvooi autonome vrachtauto’s op de weg. Trucks worden daarbij via een wifi-signaal gekoppeld aan de voorste in lijn die als leider fungeert. Het gekoppeld rijden moet de logistieke processen aanzienlijk optimaliseren. “We zijn van mening dat netwerk- en geautomatiseerd rijden een enorm potentieel heeft. Daarmee gaan we volop voor meer efficiënte en milieuvriendelijke dienstverlening naar onze klanten toe”, verduidelijkt Jochen Thewes. De eerste tests zullen in 2018 plaatsvinden met chauffeurs van DB Schenker tussen een logistieke vestiging in het Duitse München en een andere in Neurenberg. De voertuigen zullen aanvankelijk geen goederen vervoeren. “Met dit pilootproject willen we vooral zien hoe de chauffeurs zelf tegenover deze nieuwe technologie staan en hoe de andere weggebruikers er op reageren.”
Schenker nv, een vooraanstaande leverancier van geïntegreerde logistieke diensten in België, opereert vanuit Antwerpen en stelt 680 personen te werk in acht vestigingen: Mechelen, Willebroek, Antwerpen, Brussel, Eupen, Zwevegem, Zaventem en Zeebrugge. DB Schenker ondersteunt handel en industrie via landtransport, lucht- en zeevracht, contractlogistiek en supply chain management bij de wereldwijde uitwisseling van goederen. Zo’n 66.000 medewerkers in circa 2.000 locaties wereldwijd genereerden in 2015 een omzet van 15,451 miljard euro.