Het model van Dachser is afkomstig uit de nieuwste generatie voertuigen en is uitgerust met een batterij met een opslagcapaciteit van 375 kWh. Deze batterij kan de koelunit betrouwbaar van energie voorzien en biedt tegelijkertijd een actieradius van ongeveer 300 kilometer. “Met deze e-truck kunnen we een volledige dagroute voor de distributie van levensmiddelen afleggen, als vervanging van een dieselvoertuig met een koelunit”, zegt Christoph Kellermann, Operations Manager European Logistics bij het logistieke centrum van Dachser in Hamburg.
“De nieuwe truck laat zien dat e-mobiliteit volwassen begint te worden in de logistiek en dat volledig praktische oplossingen nu ook beschikbaar zijn voor levensmiddelenlogistiek en groupagevervoer over langere afstanden. Tegelijkertijd bieden laadstations een hogere capaciteit, waardoor stilstandtijden worden verminderd.”
Hamburg is een van de drie e-mobility-locaties die Dachser beheert. Hier test de logistieke dienstverlener emissievrije trucks voor groupagelogistiek en onderzoekt het de samenhang tussen fotovoltaïsche systemen, batterijopslag, intelligente laadsystemen en laadinfrastructuur. Met het nieuwe Volvo FL Electric beschikt Hamburg nu over vier batterij-elektrische distributievoertuigen en drie elektrische trucks voor lange afstanden in de kenmerkende geel-blauwe kleuren van Dachser. De logistieke dienstverlener verzorgt in een afgebakend gebied in het centrum van Hamburg uitsluitend emissievrije leveringen, zij het alleen voor niet-gekoelde goederen.
100 e-trucks in het netwerk
De Volvo FH Electric voor levensmiddelenlogistiek is officieel de 100e elektrische truck met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton die wordt ingezet in het Europese netwerk van Dachser. “Als onderdeel van onze langetermijnstrategie voor klimaatbescherming, waarbij de focus ligt op efficiëntie, innovatie en inclusieve verantwoordelijkheid, was het belangrijk voor ons om al in een vroeg stadium praktische ervaring op te doen met emissievrije voertuigen. Daarom is de ingebruikname van de 100e elektrische vrachtwagen in het groupagenetwerk een opmerkelijke mijlpaal,” zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. “Toch is er nog een lange weg te gaan voordat e-mobiliteit economisch rendabel wordt. De aanschafkosten zijn nog steeds hoog en openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens is schaars; deze factoren blijven de snelle uitbreiding van e-mobiliteit in de logistiek belemmeren.”