Ludo en Laurens De Ceuster, vader en zoon uit Heist-op-den-Berg, lanceren Trimork, een revolutionaire aanhangwagen die zakt tot grondniveau en tot 450 kg kan vervoeren. Om hun project verder uit de bouwen, loopt tot eind november een crowdfundingcampagne.
“Dit is uniek. We willen een kwaliteitsproduct en goede service leveren, en dromen van een Europees dealernetwerk”, zeggen de bezielers.
De Trimork is geniaal in zijn eenvoud. Een gepatenteerd systeem laat toe de laadbak tegen de grond te laten zakken als de gekoppelde wagen vooruit rijdt. Door de wagen achteruit te rijden, heft het systeem de laadbak – moeiteloos, het kan ook met de hand – weer in positie.
“Dit systeem is perfect om zware ladingen zoals motorfietsen, grasmaaiers, transpalletten of kruiwagens en andere zware objecten makkelijk te kunnen laden”, zegt Laurens De Ceuster, die het idee samen met zijn vader uitwerkte. “Het idee ontstond bij mijn revalidatie na een hersenbloeding, zo’n negen jaar geleden”, vult Ludo aan. “Ik werd me heel bewust van wat je moet doen om te kunnen opstaan. Toen ik vernam dat mijn neef en hoefsmid Jeroen Baeten op zoek was naar een manier om zijn travalje of hoefstal makkelijker op zijn aanhangwagen te laden, volgde een eerste systeem.”
Deze manier van laden bestaat nog niet, en biedt tal van voordelen. “Trimork gebruikt geen hydraulica, en is daardoor betaalbaar. De as wordt bovendien niet onderbroken, wat resulteert in een meer stabiele wegligging en een stevigere constructie. Onze aanhangwagens mogen 450 kg dragen en kunnen dat gewicht ook opheffen.”
In samenwerking met BCW-aanhangwagens uit Berlaar wordt momenteel een prototype geperfectioneerd en economisch reproduceerbaar gemaakt. Een extra voordeel is dat de laadbak van de as kan losgemaakt worden. “Zo kan Trimork als betaalbaar en eenvoudig containersysteem worden gebruikt.”
Sinds 21 oktober loopt via Indiegogo een crowdfundingcampagne om geld in te zamelen voor de lancering. “De ingezamelde steun wordt gebruikt om onze Trimork-aanhangwagens te produceren, om partners, producenten en dealers in het buitenland te vinden en om de mogelijkheden naar grotere en zwaardere uitvoeringen voor de professionele markt te onderzoeken”, zegt Laurens. “Onze plannen zijn ambitieus. Mijn vorig werk prikkelde mijn ondernemingszin.”
De crowdfunding campagne loopt tot 25 november. “We verwachten de eerste Trimork-aanhangwagens te kunnen leveren vanaf april 2016.”