“Er is een vrij groot aanbod aan duurzame en eerlijke kledij in Mechelen. We hebben dit als stadsbestuur ook volop gestimuleerd de afgelopen jaren, denk maar aan ons festival M-Fair”, legt schepen van duurzaamheid Marina De Bie uit. “Toch is COSH! een enorme meerwaarde: via het platform wordt het aanbod in de stad zichtbaar en makkelijker toegankelijk, maar bovendien worden handelaars ook geholpen om sterker in te zetten op duurzame kledij.”
COSH! voerde een screening uit van het winkellandschap in de Mechelse binnenstad en breidde het aanbod uit met veertien winkels met een deels duurzaam aanbod. Na Supergoods, Pure, Atelier Bébé en Awardt, die al sinds dag één op COSH! vertegenwoordigd zijn, kon de stad ook zes naar duurzaamheid overschakelende Mechelse winkels steunen zoals UMA en Vertelles maar ook circulaire merken die hun thuishaven in de Stad hebben zoals HNST jeans en KSTMIZED.
Met de tweede subsidie neemt COSH! nu ook enkele tweedehands winkels in Mechelen op. Tweedehands shoppen heeft een positief effect op het milieu maar is het ook altijd ethisch verantwoord? COSH! voerde een uitgebreid onderzoek naar de tweedehands markt en ontdekte dat er vaak nog weinig transparantie is in de toeleveringsketens van populaire tweedehandswinkels die gelukkig niet aanwezig zijn in Mechelen zelf.
COSH! kiest er daarom voor om enkel ethische en transparante tweedekansmode op te nemen op hun platform. In Mechelen is Cirkels hier een goed voorbeeld van. Bij Cirkels staan circulaire economie en sociale tewerkstelling centraal en zo geven ze hiermee kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt om te groeien en zich te ontplooien.
Voor elke aangesloten handelaar screent COSH! telkens één of meerdere merken die je bij de winkel terugvindt. Zo werkt het platform als collectief van winkels. Door de raamsticker aan de etalage van de winkel, die de shopper kan scannen, ontdekt hij aan de ingang de duurzame focus van elke winkel. Zo maak je als shopper in de boetiek een bewuste keuze en stimuleer je de handelaar om ook het jaar nadien meer duurzame merken in te kopen.