TV Channel small

Connecteer met je collega’s via een TV-kanaal

MECHELEN - Een team van ondernemers, met daarbij ook het Mechelse The Forge, start met een nieuw productiehuis: OneZero. De bedoeling is om medewerkers met elkaar te laten te laten connecteren door een sterke online beleving.

“Samen van thuis uit staren naar een gedeeld scherm met volle slides onder begeleiding van een saaie speech. Dat is voor velen onder ons hoe we het laatste jaar geconnecteerd zijn geweest met onze collega’s en leidinggevenden. We zijn dan wel meer dan ooit geconnecteerd met elkaar, maar met elkaar connectéren lijkt net moeilijker dan ooit”, zegt Jeroen Meermans, drijvende kracht achter OneZero.

Volgens OneZero zal virtueel werken nog wel even blijven duren. Alleen is de uitdaging om online een gemeenschappelijke beleving te creëren die medewerkers met elkaar verbindt. En daar wil OneZero een antwoord op bieden. Om de online beleving tot een hoger niveau te brengen, werkt OneZero samen met gedragswetenschappers. “Mensen zijn nu eenmaal geen rationele machines. Hun motivatie wordt niet louter bepaald door wat er op het einde van de maand op de rekening wordt gestort. Het gaat veel breder dan dat. Een gemeenschappelijk identiteit beleef je nu niet meer op kantoor, maar online. Het is niet meer voldoende om een poster op kantoor te hebben hangen met de waarden van de organisatie. Medewerkers moeten dit nu ook online kunnen beleven en de manier waarop dat gebeurd maakt een wezenlijk verschil”, zegt Michaël Van Damme, gedragswetenschapper die het concept mee uitwerkte.

OneZero biedt een waaier aan formats aan. Naast vooral informerende formats zoals een ‘Update’ met bedrijfsjournaal, of een diepere ‘Expert talk’, zijn er ook formats die meer voor de relaxte beleving met een humoristische saus gaan. “We combineren de gekende formats van televisie graag met de online mogelijkheden. Er is veel meer interactie mogelijk om het publiek nauw te betrekken en bovendien behoort het publiek tot een duidelijke zelfde groep en daarmee kan je beginnen spelen. Dat lijdt snel tot veel humor”, legt Geert De Wael uit, presentator met heel wat comedy ervaring. Naast een ‘Late Night’ format of ‘Improv TV’ is bijvoorbeeld ook ‘De Ondernemingsraad’ waar enkele medewerkers elkaar bekampen om te achterhalen wie het beste hun collega’s kan inschatten.

Om beleving en connectie te combineren met bedrijfswaarden en doelen, biedt OneZero enkele business games aan die focussen op waarden die voor veel bedrijven belangrijk zijn vandaag. Zo is er de ‘Innovation Game’ waarin teams hun eigen bedrijf zo innovatief mogelijk proberen te krijgen volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. De ‘Customer Centricity Game’ die deelnemers op een interactieve manier helpt om klantgericht te denken of de ‘SDG Game’ (Sustainable Development Goals) waarin medewerkers ervaren hoe ze de SDG’s kunnen inzetten om tot vernieuwende ideeën te komen. “Zo’n games zijn geen magische oplossing om tot plots volledige gedrags- of cultuurverandering te komen, maar het zijn wel de eerste stappen. Ze zorgen niet alleen voor bewustzijn rond het thema, maar ze laten de deelnemers beleven hoe hun gedrag impact kan hebben op de richting die de organisatie uit wil gaan”, voegt Michaël nog toe.

www.onezero.be

We combineren de gekende formats van televisie graag met de online mogelijkheden.

Geert De Wael – OneZero