Het logo van choco ’t Boerinneke, de roem van Sint-Amands, prijkt voortaan als kunstwerk op de rotonde van de Winkelstraat, Marthe Massinstraat en Borgstraat. Wie het centrum van Sint-Amands langs die weg binnenrijdt, maakt dus meteen kennis met een topproduct van de gemeente.
’t Boerinneke – Marino nv had aan het gemeentebestuur gevraagd of het een kunstwerk op de rotonde mocht laten plaatsen. Het gemeentebestuur gaf de toelating omdat het vindt dat het kunstwerk een verfraaiing van het straatbeeld is.
Met de plaatsing van het roestkleurige monument worden enkele verjaardagen van het bedrijf in de kijker gezet. De kiem van ’t Boerinneke-Marino ontstond zestig jaar geleden, toen Clement Veyt melkventer werd. Twee jaar later startte hij met de productie van verse kaas en was eenmanszaak ’t Boerinneke geboren. In 1965, vijftig jaar geleden dus, werd de eerste chocopasta onder de merknaam ’t Boerinneke gelanceerd. Tien jaar later werd chocopasta Marino overgenomen.
’t Boerinneke-Marino bleef groeien en in 2002 werden de kaasactiviteiten stopgezet en werd het hele bedrijf georiënteerd op de productie en commercialisatie van chocopasta. Het bekendste product van het bedrijf zijn natuurlijk de chocopasta’s ’t Boerinneke-Marino in fondant of hazelnoot of zonder toegevoegde suikers.
De Sint-Amandse firma is ook actief op de private label markt. Er worden in de fabriek aan de Kuitegemstraat eveneens chocolade- en hazelnootpasta’s gemaakt onder de merknaam van verschillende klanten. ’t Boerinneke – Marino wordt momenteel geleid door Hans Van Weyenberg, de derde generatie aan de top van het familiebedrijf.