Hun producten zo ambachtelijk, eerlijk en lokaal mogelijk benaderen, het zijn drie uitgangspunten die Maarten Van Essche en Els Van den Berghen gemeen hebben: hij gaat in zijn keuken voor uitgepuurde en gebalanceerde gerechten, zij streeft naar creaties die 100% Belgisch zijn. Voor het eerst werkten de twee Mechelse ondernemers samen.
“Els vroeg me of ik in mijn restaurant model wilde staan om een nieuwe lijn vorm te geven. Als ik mijn naam daar aan zou verbinden, wilde ik wel weten hoe duurzaam het product is. mijn vrouw Tine Claerhout en ik letten heel hard op wat we eten en wat we dragen van kleding. We waren heel erg benieuwd naar de materialen die Els zou gebruiken en we wilden aanvankelijk graag een tas uit vegan leder”, vertelt Maarten.
Boodschappentas
Terwijl Maarten zich doorgaans creatief uitleeft in zijn keuken, sloeg hij voor zijn ideale tas mee aan het ontwerpen. “De grote uitdaging was de zoektocht naar het juiste materiaal”, zegt hij. Als basis diende een stoffen boodschappentas van Maarten die na jaren zijn dienst had bewezen. Omdat hij bijna al zijn boodschappen met de fiets doet, moest je de tas veilig over de rug kunnen dragen. “Er passen ook twee flessen wijn in en een laptop”, verklapt Maarten.
Binnenin is de shopper afgewerkt met een apart zakje om een smartphone en sleutels in op te bergen. Zo snel en eenvoudig het design van de tas tot stand kwam, zo doordacht en intensief was het proces van de materiaalkeuze. “We zijn allebei bewust bezig met de impact van ons werk op mens, dier en milieu”, zegt Els. Voor haar en Maarten leek het gebruik van appelleder aanvankelijk de meest logische optie. “Maar het vegan leder bleek uiteindelijk niet de beste keuze”, vertelt Els
Afval van fruit
Awardt gebruikte eerder al leder van ananas en was volop bezig met het uittesten van leder op basis van appel, ook voor de nieuwe mannentas. Dat wordt gemaakt van afval uit de appelindustrie. “De vegan tas voelde vreemd genoeg nogal plastic aan”, zegt Maarten. Onderzoek leerde de ondernemers dat het afval van de appels wordt vermalen met petflessen. De afbreekbaarheid van het materiaal en de impact op de natuur deden hen beslissen om opnieuw te beginnen.
Geschikte alternatieven vonden Maarten en Els aan de andere kant van de wereld, maar dat was dan weer geen goede zaak voor de ecologische voetafdruk van hun lokale product. De afweging tussen levensduur, feeling, ecologische impact en afbreekbaarheid bracht hen uiteindelijk in Duitsland.
“Het soepele en mooie ecoleder is een restproduct van runderen die grazen in de buitenlucht en waarvan het vlees wordt gebruikt voor de vleesindustrie. De huiden voor het leder worden chloorvrij gelooid, gekleurd met natuurlijke verf en ze zijn niet geseald met plastic”, legt Els uit. Op die manier moet de tas door de jaren een natuurlijke patine krijgen. “In mijn restaurant werk ik zo weinig mogelijk met dieren, maar voor de tas is het ecoleder op dit moment de beste optie”, zegt Maarten. De handige shopper, zoals de ontwerpers de tas zelf noemen, kost 372 euro.