In Europa worden alleen in Frankrijk meer winkeldiefstallen gepleegd dan in België. Dat blijkt uit de jaarlijkse Diefstalbarometer van Checkpoint Systems met Belgische vestiging in Mechelen.
Belgische retailers hadden door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve faude samen een inkomstenverlies van 880 miljoen euro op een totale omzet van 75,8 miljard euro. Dat is echter minder verlies dan vorig jaar. De Belgische retailers hebben in 2013 meer geïnvesteerd in winkel- en productbeveiliging en plukken daar nu de vruchten van. De zogenaamde derving, ofwel het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, bedraagt 1,16% op de totale omzet. In 2012 verloor de Belgische retailsector nog 1,30%. Internationaal scoort Noorwegen het best met slechts 0,83% verlies. Mexico is de negatieve topper met een derving van 1,70%.
Winkeldiefstal neemt het grootste deel van de derving voor zijn rekening. België staat samen met Nederland en Portugal op een gedeelde tweede plaats in een ranking van Europese landen die het zwaarst worden getroffen door winkeldiefstal. 0,59% van de omzet wordt gestolen in de winkels van Belgische retailers.
Winkeldieven hebben het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die gemakkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Producten die snel doorverkocht kunnen worden zijn eveneens populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. En ook voeding scoort bij winkeldieven. Het gaat dan vooral om vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten.
Om hun producten te beschermen, investeringen retailers in beveiligingslabels, hard tags en antennes. Belgische retailers presenteren hun producten ook meer en meer in gesloten vitrines of rekken.
“Dankzij extra investeringen in winkeldiefstalpreventie hebben de Belgische retailers hun derving licht kunnen terugdringen”, besluit Chantal Vansumsen, Key Account Manager bij Checkpoint Systems Benelux. “Deze nieuwe studie toont ook een belangrijke verandering bij de detailhandel. Zij verzamelen gegevens in hun winkels om trends en mogelijke bronnen van derving beter te analyseren. Dit laat hen toe om efficiënt te reageren op veiligheidsproblemen en hun uitgaven te optimaliseren.”