Checkpoint Systems met Belgische vestiging in Mechelen-Noord en gespecialiseerd in productidentificatie en kledinglabeling werd door Inditex uitgekozen om Radio Frequency Identification (RFID) te implementeren in haar distributiecentra. Inditex is één van grootste moderetailers ter wereld. Het heeft meer dan 6.300 winkels in 87 landen verspreid over de wereld. Zara is het grootste merk van Inditex. Daarnaast is het nog eigenaar van de ketens Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.
Checkpoint Systems levert de grootschalige coderingoplossing met RFID-labels aan de Inditex distributiecentra voor kleding in dozen, kleding op paletten en hangende kleding. Deze snelle oplossing voor bulkcodering, een combinatie van hardware en software, garandeert de hoogst mogelijke accuraatheid en coderingsnelheid, waardoor het handmatig openen van dozen en de individuele behandeling van kledingstukken niet meer noodzakelijk is. Via de codering met RFID-labels krijgt elk product van Inditex een unieke code waardoor de kledingretailer zijn voorraad automatisch kan managen.
De oplossing van Checkpoint Systems stelt Inditex bovendien in staat om de verzending van kleding van de distributiecentra naar de winkels te automatiseren. Zo kunnen mogelijke inpakfouten op basis van hoeveelheid, model, maat of kleur worden vermeden. De RFID-oplossing controleert snel, nauwkeurig en automatisch of de inhoud van de dozen volledig klopt, ongeacht de grootte van de verpakking. Het RFID-project is al actief in meer dan 700 Zara-winkels in 22 landen. Pablo Isla, voorzitter en CEO van Inditex, is tevreden over RFID. “De implementatie van deze nieuwe generatie technologie is één van de meest belangrijke veranderingen in de manier van werken van de winkels van de groep.”
Per Levin, voorzitter en chief sales officer voor Merchandise Availability Solutions bij Checkpoint Systems, is verheugd over de transactie. “We zijn er trots op dat we de omni-channel retailstrategie van Inditex kunnen ondersteunen met RFID-oplossingen. Die maken een maximale snelheid en een optimale precisie mogelijk voor de volledige controle en visibiliteit van de miljoenen kledingstukken die de Groep dagelijks naar haar winkels over de hele wereld verzendt.”