Nieuwe flessen Victor & Charles – Filip Mertens Filip Mertens viert in 2024 een 30-jarige carrière in de wereld van wijn en champagne, al had hij van in het begin een voorliefde voor champagne. Foto: rr

Champagne van Willebroekenaar Filip Mertens in nieuw jasje: fles Victor & Charles herontworpen

Victor & Charles, de champagne die Willebroekenaar en ondernemer Filip Mertens in 2014 lanceerde, krijgt een nieuw jasje. De fles werd herontworpen, er zijn nieuw luxueuze cadeauverpakkingen in de aanbieding en de website zit ook helemaal in het nieuw.

Filip Mertens viert in 2024 een dertigjarige carrière in de wereld van wijn en champagne, al had hij van in het begin een voorliefde voor champagne. Hij kreeg de smaakt te pakken in de gastronomie als sommelier, maakte een succesvolle overstap naar de commerciële wereld bij champagnemerk Pommery en werd later commercieel directeur bij drankenleverancier Mampaey & Co.

In 2009 koos hij het ruimte sop als zelfstandige tussenpersoon tussen producenten en importeurs. Die sprong legde hem geen windeieren: in 2014 lanceerde Mertens zijn eigen champagne, Victor & Charles, die het schopte tot de menu’s van sterrenrestaurants als het Hof van Cleve, ’t Zilte en The Jane.

De covid-pandemie kwam vanzelfsprekend zeer ongelegen voor Mertens. Maar toen de horeca moest sluiten, bleef hij niet bij de pakken zitten. Met The Bubble Company begon hij te leveren aan deur. Daar groeide uiteindelijk een pop-upwinkel uit voort en vandaag heeft hij met Manero Local een permanente wijnhandel – en concept store – aan de Dendermondsesteenweg in Willebroek.

Victor & Charles

Het nieuwe jasje van Victor & Charles, vernoemd naar Mertens’ vader en overgrootvader, is alweer een volgende stap in het carrièrepad van deze Willebroekse ondernemer. De champagne. Victor & Charles heeft zijn strepen al verdiend in de champagnewereld.

“De eerste vintage blanc de blancs stond direct op het podium tussen gerenommeerde huizen in Exclusive Magazine, en ontving een gouden medaille van Gilbert & Gaillard voor Le Brut”, vertelt Mertens. “Op Vivino behoren we tot de beste 1% wijnen ter wereld. Die erkenning benadrukt volgens mij de unieke balans, structuur en elegante frisheid van onze champagnes.”

Victor & Charles wordt opnieuw gelanceerd met een herontworpen fles, luxueuze cadeauverpakkingen en een nieuwe website. Het merk breidt daarnaast zijn distributienetwerk uit naar de betere wijnhandels, hotels, cateraars, cadeau- en delicatessenwinkels en lanceert zijn eigen webshop.