Fun-shop opende zijn deuren in 2018 en groeide snel uit tot een populaire bestemming voor feestartikelen, carnavalskledij, en accessoires. “We hebben jaren met heel veel plezier onze carnavalwinkel gerund”, begint Pieter te vertellen. “In het begin startten we klein, maar elk jaar zijn we een beetje meer uitgebreid.”
Het succesverhaal kreeg echter een flinke knauw door de coronapandemie. “Tijdens corona lagen we volledig stil. Er waren geen feestjes, geen evenementen, en mensen kochten niets. Om toch door te kunnen gaan, hebben we ons assortiment uitgebreid met ballonnen en wenskaarten. Maar na corona zagen we dat het aankoopgedrag van de mensen veranderd was, en dat gevoel werd jaar na jaar sterker.”
Juiste stap op het juiste moment
Volgens Pieter was de beslissing om te stoppen een moeilijke, maar bewuste keuze. “We willen benadrukken dat er geen financiële problemen zijn. We hebben ervoor gekozen om op een mooie manier afscheid te nemen. Het is de juiste stap op het juiste moment. Als we nu niet stoppen, dan zouden we binnen vijf of zes jaar misschien wel in de problemen raken. Er zijn heel veel druppeltjes die het emmertje hebben gevuld. ”
De sluiting van Fun-shop is volgens Pieter een gevolg van verschillende factoren, waaronder een veranderend economisch klimaat en de opkomst van goedkope alternatieven. “Mensen kopen tegenwoordig veel vaker tweedehands of gebruiken wat ze al in huis hebben. Dat hebben we bijvoorbeeld tijdens Halloween heel duidelijk gemerkt. Ze kopen hooguit wat accessoires, maar met accessoires alleen kunnen we onze kosten niet dekken.”
Ook de concurrentie van goedkope webshops speelt een rol. “Wij rekenen de verzendkosten van onze webshop niet door naar de klant, omdat we dat belangrijk vinden. Maar als wij zeven of acht euro voor verzending moeten betalen en andere buitenlandse webshops kunnen het totale pakket voor drie euro verzenden, dan klopt er iets niet. Die oneerlijke concurrentie wringt steeds meer.”
Pieter maakt zich daarnaast zorgen over de toekomst van kleine zelfstandigen in het algemeen. “Mensen komen in een winkel, maken een foto van het product en kopen het elders, vaak online, goedkoper. Daarbovenop komen er steeds meer lowbudget ketens naar België. Al deze elementen maken het steeds moeilijker voor kleine zelfstandigen.”
Toekomstplannen
Hoewel Pieter zijn winkel ‘zijn baby’ noemt, is hij realistisch over de toekomst. “We hebben een sterke connectie met onze klanten, en dat gaan we zeker missen. Iedereen die binnenkomt, heeft een verhaal, en het was altijd fijn om die verhalen te horen. Maar we kijken ook vooruit. We werken al aan een nieuw plan waarbij er opnieuw een connectie met de klant zal zijn. Het is tijd om onze baby los te laten.”
Voorlopig blijft Fun-shop open zolang de voorraad strekt. “We hebben nog duizenden producten, van Halloween tot Kerst en foute party’s. Het gamma is heel uitgebreid. We blijven open op donderdag, vrijdag en zaterdag van 10 uur tot 17 uur. Met carnaval zullen we zelfs een uitschieter doen en meerdere dagen open zijn”, zegt Pieter.
Hoewel Pieter nog geen details wil prijsgeven over zijn toekomstige plannen, is hij vastberaden om verder te bouwen aan een nieuw project. “Dit afscheid is het einde van een hoofdstuk, maar zeker niet het einde van mijn verhaal.”
De winkel, gelegen aan de Stenenstap 13 in Lier, nodigt iedereen uit om nog een laatste keer langs te komen. “We willen onze trouwe klanten bedanken voor de gezellige jaren. We blijven iedereen met een glimlach ontvangen tot de allerlaatste dag. Ook onze andere onderneming, Berefijn, waar mensen hun eigen knuffel kunnen maken, blijft gewoon bestaan. Dat concept zetten we zeker voort, mensen hoeven er zich dus geen zorgen over te maken.”