“Cambio wil de mensen een volwaardig alternatief aanbieden voor de eigen wagen,” zegt Geert Gisquière van Cambio. “Het feit dat 4 op 5 cambio-gebruikers geen eigen wagen hebben en op cambio vertrouwen voor al hun auto-verplaatsingen lijkt erop te wijzen dat we slagen in onze doelstelling die mensen een goede service aan te bieden. Het spreekt voor zich dat we heel blij zijn dat de samenwerking met de stad verdergezet wordt. Doordat we elk onze expertise hiervoor inzetten kunnen we echt wel spreken van een meer dan geslaagde opzet. Wist je dat maar liefst twee derde van de Mechelse gebruikers al gebruik maakte van een elektrische deelwagen? Bovendien zijn ze daar ook heel tevreden over. Missie geslaagd dus.”
Ook de stad Mechelen is enthousiast over de uitbreiding van het deelwagennetwerk van Cambio. “Cambio plaatst dit jaar al zeker 11 wagens bij. De stad voegt daar binnen de raamovereenkomst nog vijf extra wagens aan toe. Daarmee klokt het aantal cambiowagens op Mechels grondgebied dit jaar af op 130, verspreid over 45 standplaatsen over ons hele grondgebied, deelgemeenten incluis,” aldus schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Bovendien groeit het aantal elektrische wagens de jongste jaren substantieel. In 2020 reden hier drie elektrische Cambiodeelwagens rond, vandaag zijn dat er 31. Door onze raamovereenkomst te bestendigen kan Cambio haar aanbod verder uitbreiden.”
“Sinds deze bestuursperiode werken we vanuit een aanbodgerichte aanpak. Door proactief een ruim en gediversifieerd wagenpark op heel wat standplaatsen aan te bieden, verlagen we de drempel en anticiperen we op groei. Deze aanpak werpt nu vruchten af”, gaat hij verder. “Om mensen de overstap van een eigen wagen naar deelauto’s te laten maken, is het belangrijk om een aantrekkelijk en praktisch alternatief aan te bieden. Het gebruiksgemak waarmee je de wagens kan openen en boeken en de 24/7 telefonische bijstand werken ook drempelverlagend. Bovendien kan het voor veel gezinnen ook een goedkopere oplossing zijn. Een eigen wagen kost een gezin gemiddeld genomen al snel 5000 euro per jaar, en staat bovendien ook tot 90% van de tijd stil.”
Early adopters
“Mechelen was één van de early adopters van deelwagens in Vlaanderen,” zegt Vandersmissen nog. “Onze samenwerking met Cambio gaat al tot 2006 terug, toen er 3 deelauto’s op ons grondgebied stonden en er amper enkele tientallen gebruikers waren. Ondertussen telt Cambio in Vlaanderen meer dan 38.000 actieve gebruikers, waarvan 2750 in Mechelen. Het kantelpunt kwam er in 2019, toen we het geweer van schouder veranderden en beslisten om het aanbod in onze stad gevoelig uit te breiden om zo, samen met andere flankerende maatregelen, de drempel maximaal te verlagen. Met succes, onze stad was vorig jaar goed voor maar liefst 42 900 ritten. Een recente bevraging leert dat de Mechelse gebruikers ook heel tevreden zijn over deze realisaties. De Mechelse cambiowagens legden in totaal 2,5 miljoen kilometer af. We behoren daarmee tot de koplopers in Vlaanderen, en blijven verder jaar na jaar groeien.”