het_traagste_brood_-17_jpg

BroodNodig plukt vruchten van co-creatie

MECHELEN – Het Mechelse ondernemershuis Oh! werkt dit najaar opnieuw samen met APBC (Antwerp.Powered By Creatives.) en stad Antwerpen om innovatie te stimuleren via co-creatietrajecten. BroodNodig uit Hofstade volgde eerder al zo’n traject en plukt er de vruchten van.

Via de co-creatietrajecten wil APBC organisaties of bedrijven met innovatiepotentieel matchen met creatieve professionals om hen te helpen bij het bepalen van hun kantelpunt. Het co-creatietraject 2019 start op 4 november en duurt maximum 3 maanden. Er zijn gratis infosessies op 3 en 11 oktober.

De ambachtelijke bakkerij BroodNodig ging via een co-creatieproject in zee met communicatiebureau De Merksmederij uit Antwerpen. BroodNodig maakt lekker en gezond brood, en verkoopt dat via broodautomaten. Maar dat liep niet zo goed. Bakker Marc Van Eeckhout: “Mensen kenden ons van vroeger als Bakkerij Van Eeckhout, maar met de naamsverandering was de link met onze goede reputatie verdwenen. Omdat ons brood snel gekocht kon worden (via de automaten), dachten mensen misschien dat het ook snel gemaakt was. Ons ‘slow’ brood werd op die manier gelinkt met fastfood.”

Via APBC en strategisch innovatiebedrijf Greenpoint werd BroodNodig gelinkt aan communicatiebureau De Merksmederij. Conceptor Frank Wouters: “Ik zag een ernstige mismatch: deze mensen boden het allerbeste brood aan via het slechtste distributiemedium: een broodautomaat. Dus moesten klanten anders naar die broodautomaten leren kijken.”

“In plaats van te focussen op het feit dat het brood gezond is, gingen we de nadruk leggen op de smaak. Hoe lekker dit ongelooflijke brood was, en waarom. Hoeveel het toevoegt aan de levensvreugde. En de aanpak werkte.”

Commerciëler

Lutgart Lyen van BroodNodig: “Frank leerde ons om commerciëler te denken. Gaandeweg ontdekten we dat we rasechte verkopers zijn.”

Intussen heeft BroodNodig zestien verkooplocaties. “Dit jaar zijn er tien bijgekomen tussen Antwerpen en Brussel. Nu zegt 50% van de supermarkten ja, daarvoor was dat 30%. We voelen dat we aan de goede kant van de trend zitten.”

“Het cocreatietraject is ons ontzettend bevallen. Als ondernemer mis je helikopterzicht. Niemand zegt: dit doe je goed, maar daar sla je de bal mis. Die rol heeft Frank opgenomen. En hoewel zo’n opmerking hard aankomt, kan je daarna weer verder.”

Frank: “De sleutel is dat je ook echt toepast wat er uit het proces komt. Als je een cocreatietraject start, ga er dan voor. Durf te veranderen. En dat deden Marc en Lutgart.”

Meer info over de cocreatietrajecten vindt u hier.