Het concept dat de Bourlons uitwerkten is eenvoudig maar geniaal. In exact 60 minuten word je door bekende Vlamingen langs prachtige werken van Vlaamse meesters geleid. Hans Bourlon ken je natuurlijk van Studio 100 en die typische Studio 100-stijl is ook prominent aanwezig in deze tentoonstelling. Alles is strak geregisseerd. Van de muziek van Dirk Brossé in je koptelefoon, over de ingenieuze belichting, tot zelfs de keuze van de bekende Vlamingen die je een verhaal vertellen over de werken in kwestie… Alles klopt. Op een uur tijd maak je kennis met schilderijen van bekende meesters als Permeke, Rik Wouters, Emile Claus of James Ensor. Dat doe je niet zoals in andere musea, maar op een innovatieve, moderne manier.
Die bekende Vlamingen zijn bovendien niet zomaar een gimmick. De verhalen die ze vertellen zijn vaak heel persoonlijk en zorgen telkens voor een aparte kijk op het kunstwerk. En wat me nog het meest blij maakt is dat het kunstwerk altijd centraal blijft staan. Ook daarvoor halen de Bourlons hun trukendoos boven. Telkens wanneer je in een nieuwe ruimte binnenstapt worden alle schilderijen die er hangen netjes uitgelicht. Maar na een minuut gaat het licht uit en wordt er een schilderij – letterlijk – in de spotlights gezet. Zo worden alle andere prikkels uitgeschakeld.
De apotheose van deze tweede tentoonstelling is het gigantische werk Hanengevecht in Vlaanderen (1882) van Emile Claus. Dit topstuk werd nooit eerder getoond aan het grote publiek. Het lag jarenlang opgerold in de kelders van een kasteel in Waregem.
De eerste tentoonstelling van Het KUNSTUUR kon op meer dan 30.000 bezoekers rekenen, ondanks twee lockdowns. Voor de tweede tentoonstelling hebben nu al bijna 10.000 mensen gereserveerd. De tentoonstelling in de heilige Geestkapel in Mechelen loopt nog tot eind september.