Met de toename van elektrische en hybride wagens, stijgt ook de nood aan laadpalen. Milieubewuste ondernemingen maken een prioriteit van duurzame mobiliteit met een hogere nood aan oplaadpunten voor gevolg, zowel bij de bedrijven als bij de werknemers. Maar naast de kostprijs van de investering blijkt de complexiteit ervan vaak een struikelblok volgens Vasco Marin en Valentino Aragona, initiatiefnemers van Breex Smartchargers. “Een laadinfrastructuur behelst diverse aspecten gaande van de aannemer die de oprit of parking aanpakt, over de elektricien die de nodige apparatuur aanbrengt en de IT- professional die de software installeert. Een bedrijfsleider heeft wel wat anders te doen dan deze zaken te coördineren. Vandaar dat wij een totaalpakket aanbieden om grote én kleine ondernemingen volledig te ontzorgen in hun tocht naar meer duurzaamheid.”
Vanaf 11 maart 2021 moeten sommige gebouwen en parkings waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd laadpalen plaatsen. Het niet naleven ervan is een bouwmisdrijf. Maar ook voor bestaande gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen is de nieuwe regelgeving van toepassing. Dit impliceert dat elke handelszaak of bedrijf met veel werknemers of bezoekers tegen uiterlijk 1/1/2025 over twee laadpalen moet beschikken.
BREEX Group is alvast gestart zijn eigen bedrijfslocaties klaar te stomen voor de elektrische wagen. “’Walk the talk’ dachten we toen we, geheel conform onze waarden, ons eigen wagenpark wilden ‘vergroenen’. Maar we stootten op de uiteenlopende aspecten van wat bij de dergelijke installatie komt kijken. Dit was voor ons het signaal om onze digitale expertise te bundelen met de voorhanden zijnde BREEX Logistics services en ook andere bedrijven te ondersteunen in wat we zelf ervaren hadden als een complex gebeuren. De wens van de Belgische regering om vanaf 2026 enkel volledig elektrische voertuigen fiscale aftrekbaarheid te verlenen maakt dat de BREEX Smartchargers dienstverlening op het juiste moment gestart wordt”, besluit Vasco Marin.