Met de Green Deal zal de transportsector zijn CO2-emissies radicaal moeten verlagen. Meestal denkt men in de richting van de elektrische truck om dat doel te bereiken. Toch is er vandaag al een oplossing: de biodiesel HVO, die gemaakt wordt uit afvalstoffen. Nagenoeg elke moderne vrachtwagen kan zonder aanpassingen aan de dieselmotor op HVO rijden. Enkel de prijs is vandaag nog een rem voor wie veel kilometers aflegt, maar die gaat naar verwachting dalen.
Gerecycleerd frietvet
Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) wordt gemaakt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie. Het is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met maar liefst 89% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxide in vergelijking met gewone diesel.
“HVO aanbieden in onze tankstations is voor ons een manier om bij te dragen aan de transitie naar een fossielvrije mobiliteit en om te beantwoorden aan de vraag van onze klanten naar milieuvriendelijke brandstoffen. Met HVO zijn de grootste problemen qua vervuiling al opgelost. Dit geeft de dieselmotor een nieuwe toekomst”, zegt Dirk Maes, CEO van Maes Energy & Mobility.
Hoge prijs
De grootste rem op een bredere omschakeling van fossiele diesel naar HVO is de prijs. “HVO is vandaag in België 70% duurder dan diesel. Daar zijn drie hoofdredenen voor: biodiesel aanmaken uit afvalstoffen is momenteel duurder dan uit ruwe olie; in Noordwest Europa is er maar één producent zodat er quasi geen concurrentie is; en – in tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld – bestaan in ons land geen fiscale steunmaatregelen. Maar wij verwachten dat de prijs zal dalen. Omdat de vraag toeneemt tonen steeds meer oliebedrijven belangstelling. De productie zal stijgen en de concurrentie zal groeien”, zegt business development manager Hans Van Dam.
Fiscale stimulans
Volgens Dirk Maes zou België de fiscaliteit op de brandstoffen kunnen aanpassen om HVO te stimuleren. “Dat zou ons land helpen om de klimaatdoelstellingen te halen. Ik zie de regering de accijnzen niet verlagen, omdat er dan minder inkomsten zijn. Dat begrijp ik. Daarom formuleren we een voorstel om HVO te promoten op een begrotingsneutrale manier, via de zogenaamde ‘professionele diesel’. Vandaag krijgen de vervoerders een deel van de accijnzen terugbetaald. Men zou een formule kunnen uitdokteren waarbij men de teruggave voor fossiele diesel vermindert en die voor HVO opvoert. Met zo’n formule is dat voor de staat een nuloperatie maar voor het klimaat en het milieu een grote verbetering”, zegt hij.
Duvel Moortgat
Ook Duvel Logistics, de logistieke tak binnen brouwerij Duvel Moortgat, is op HVO overgeschakeld. “Sinds de opening van het HVO tankstation van Maes in Londerzeel tanken onze zes distributietrucks daar HVO. Ook onze vier ‘oudere’ vrachtwagens rijden ermee”, zegt logistiek manager Luk Renmans.
Distrilog, Van Dievel en Roefs
Verschillende andere bedrijven grijpen de kans aan die de opening door Maes van de HVO-tankstations in Puurs en Londerzeel biedt om met deze biodiesel te rijden. Zo zetten ook Distrilog (distributie), Van Dievel (transport) en Roefs Group (industriële reiniging) nu ook op HVO in. Dat laatste bedrijf hanteert onder meer de ‘Lean & Green’-filosofie en de CO2-prestatieladder om invulling te geven aan duurzaam ondernemerschap.
Gemeente Bornem
Niet alleen bedrijven maken de stap. Ook de gemeente Bornem besliste zopas om voluit voor HVO te gaan. Nicole Van Praet, schepen van Milieu (IedereenBornem): “Onze nieuwste DAF-vrachtwagen zal sowieso zuiver op HVO rijden. Hiervoor installeren we een tank op de terreinen van de technische dienst”, zegt ze.
Stefaan De Landtsheer, schepen van Lokale Economie (IedereenBornem) treedt haar bij. “Met deze beslissing geeft de gemeente Bornem een duidelijk signaal. Ik hoop dan ook dat kmo’s die weinig kilometers rijden dezelfde oefening zullen doen. Zonder te moeten investeren in technologie kunnen ze vandaag al quasi hetzelfde milieu-effect bereiken als met een elektrische vrachtwagen.”