We kunnen ons geen krant of tijdschrift inbeelden zonder kruiswoordraadsel- en sudokurubriek. Sudoku, dat overgewaaid is uit Japan veroverde in een mum van tijd het land en niet veel later de hele wereld.
Geknoei met gom
Ook Rosa Mortelmans, het voormalige boegbeeld van cosmeticabedrijf Mylène Cosmetics, is een fervent speelster. “Alleen vond ik al dat geknoei met gommen en noteren in de rand van een tijdschrift of krant vervelend. Dus begon ik zelf te knutselen met een kartonnen bord. Dat heb ik met mijn zoon verder ontwikkeld en getest. Zo kwamen we tot een geprofessionaliseerd bordspel SUDUOKU dat nu helemaal op punt staat.”
“SUDUOKU is uitgegroeid tot een coöperatief en competitief gezelschapsspel. Cöoperatief, want je kunt het met meerdere spelers rondom een enkel spelbord spelen, maar ook competitief, in duo tegen elkaar of tegen de tijd. Dankzij het grote, overzichtelijke spelbord is het de ideale vorm van geheugentraining voor jong en oud”, stelt Lony.
Het Spellenlab van VIVES was een van de eersten die SUDUOKU in handen kreeg en het spel mocht uittesten. “Wat SUDUOKU zo mooi en uniek maakt, is dat het ontstaan is uit een noodzaak. Het biedt een oplossing voor een probleem waarmee heel wat leeftijdsgenoten van Rosa worstelen. Het spel is bijzonder goed uitgedacht. Alle details kloppen, waardoor het sudoku-liefhebbers over verschillende generaties heen zal samenbrengen.”
Beperkte oplage
In eerste instantie wordt SUDUOKU enkel via een webshop aangeboden. De kostprijs bedraagt 49,50 euro plus verzendkosten. “Voor die prijs krijg je het handige spelbord, met 90 grote cijferjetons en maar liefst 200 uitdagingen, met de bijhorende oplossingen. Er komt slechts een beperkt aantal exemplaren op de markt”, geven Rosa en Lony mee.