boom1

Boom voert met actieplan inspanningen voor heropleving handelscentrum op: “Nog forsere aanpak van leegstand”

BOOM - In de jongste gemeenteraad werd het actieplan lokale economie goedgekeurd om het Boomse handelscentrum nieuw leven in te blazen. De voorbije jaren werden al verschillende initiatieven genomen en aangekondigd, maar het actieplan moet deze nog versterken. Dat gaat gepaard met een aantal nieuwe reglementen, onder meer voor een nog forsere aanpak van de leegstand en een renovatiepremie ter aanmoediging.

“Het actieplan bestaat uit een zestal pijlers met als doel van Beleef Boom een sterk (handels)merk te maken”, vertelt schepen van Lokale Economie Tom Dewandelaere (Samen2850). “Aan dit actieplan dienden uiteraard een aantal nieuwe reglementen te worden gekoppeld. Voor de uitvoering ervan worden de nodige fondsen ingeschreven in de meerjarenbegroting.”

Leegstand 

Zo is het de bedoeling de leegstand nog forser aan te pakken. “Er wordt een reglement ingevoerd waardoor de heffing van de leegstand sneller kan gebeuren, meer bepaald na twaalf maanden in plaats van twee jaar”, verduidelijkt schepen Dewandelaere. “Ook de leegstandsbelasting wordt verdubbeld tot maximum 10.000 euro per jaar voor wie na deze twaalf maanden toch geen enkele stap ondernam om zijn of haar leegstaand pand opnieuw op te waarderen tot een handelszaak.”

“Want soms zijn er mensen die handelszaken kopen om er alleen maar een woonfunctie aan te geven”, voegt burgemeester en verantwoordelijke voor citymarketing Jeroen Baert (N-VA) eraan toe. “Dat kan niet in een winkelstraat. We gaan die mensen de keuze geven: ofwel laat je ons toe mee regisseur te zijn om een nieuw winkelbeleid te voeren, ofwel ga je een pak meer betalen.”

Premies

Aan de andere kant wordt ook budget vrijgemaakt voor premies ter aanmoediging, waaronder een renovatiepremie van 4.000 euro, mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Evenals voor starters of handelaars die een eerste zaak in Boom openen, een bijkomende vestiging opstarten of die verhuizen naar het kernwinkelgebied. Het gaat om 5.000 euro subsidie voor handelszaken en 2.500 euro voor horecazaken. Die subsidie dient voor investeringskosten in het pand, marketing en communicatie, mits voorlegging van een haalbaar businessplan.

Al die aanmoedigingen en inspanningen vallen of staan voor een deel ook met de aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van het handelscentrum. Daarom komt er, zoals eerder al aangekondigd, ook een project om dit te verbeteren. Het betreft de heraanleg van de Antwerpsestraat en Leopoldstraat, signalisatie in en naar het kernwinkelgebied en de parkeerplaatsen en het doorsteken van de Pachterslei naar de Blauwstraat.