Laurent Mattiss 7 Foto: Erik Van Eycken

Bonheidense kapper ontwikkelt alternatief voor mensen met haaruitval

BONHEIDEN - Laurent Mattiss baat al 32 jaar een kapsalon uit in Bonheiden en kent dus het klappen van de zweep. Ook het menselijke aspect dat schuilt achter haaruitval. En daar bedacht hij nu een oplossing voor: “Haaruitval zorgt ervoor dat mensen geïsoleerd geraken. Daaraan wil ik tegemoet komen”, legt Laurent uit. Hij koppelt zijn product ook aan een sociaal verhaal.

Ondanks de moeilijke periode tijdens corona, zaten kapper Laurent Mattiss en zijn team niet stil. Op basis van wetenschappelijk onderzoek ontwikkelde en patenteerde hij een systeem van haaraanvullingen waardoor een pruik in vele gevallen overbodig wordt. Hij doopte zijn product als Fillmaze, een samentrekking van de woorden to fill (vullen) en maze (mazen).

Niet naar buiten

“Bij haaruitval wordt het psychische onderschat, mensen geraken geïsoleerd, durven geen relatie aan en durven niet meer naar het werk. Mensen sluiten zichzelf op en durven niet meer naar buiten. Ze durven niets meer. Het grote verschil met pruiken, we maken die ook, is dat je het haarstuk niet zoals een pruik dagelijks op en af hoeft te zetten. Onze haaraanvullingen worden tussen het haar geplaatst en vastgemaakt. Dit geeft een natuurlijk overkomen waardoor het lijkt alsof er geen vuiltje aan de lucht is. De enige voorwaarde is dat de persoon in kwestie nog over wat haar moet beschikken”, legt Laurent uit.

 

Zwemmen

Laurent zegt dat mensen met zijn systeem op een heel gewone manier kunnen werken en leven: “Je kan ermee gaan zwemmen, werken en slapen. Het blijft zitten en verschuift zoals dat het bij een pruik vaak het geval is, niet. We streven ernaar dat de mensen hetzelfde gevoel hebben als toen ze nog wél veel haar hadden.” Hij geeft een voorbeeld: “Een dame die hier een haaraanvulling liet maken, rijdt met de moto. Toen ze een pruik had, kwam die telkens los wanneer ze haar helm uitdeed. Dat is nu niet meer het geval.”

 

Inmiddels werkt Laurent samen met verschillende ziekenhuizen zoals Imelda en UZ Leuven: “Zij staan natuurlijk kortbij de patiënt in het geval dat er haaruitval is door chemotherapie. We proberen ons netwerk nu te verbreden met bijvoorbeeld gynaecologen of andere artsen die voor de patiënten vertrouwenspersonen zijn.”

Hij benadrukt echter dat het geen typisch vrouwelijk probleem is: “Ook bij mannen komt het voor, maar anders dan andere technieken transplanteren we niet. Bij mannen situeert zich het probleem meestal op de kruin, maar is er nog stevig haar aan de zijkanten van het hoofd. Ook in dat geval kunnen we hulp bieden. Bij vrouwen is het anders, zijn verliezen gelijkmatiger haar.”

Geduld

Elke haaraanvulling wordt volledig met de hand en op maat gemaakt in eigen atelier. Voor het aanwerven van medewerkers die instaan voor de productie, doet Laurent Mattiss een beroep op organisaties als Emino, AMAi, Werkburo en het Sociaal Huis. “Het gaat over mensen die nog niet of tijdelijk terechtkunnen op de reguliere arbeidsmarkt. In ons atelier werken ze samen met ervaren haarwerkers.

Geduld en een goede oog-handcoördinatie zijn noodzakelijk, maar daarnaast houden we voor de jobinvulling en -organisatie rekening met ieders capaciteiten”, legt Laurent uit. Hij werkt alleen met echt haar dat hij voornamelijk aankoopt bij Think Pink! en Pink Ribbon. “Sommigen sparen ook haar en brengen het hier binnen.”

 

Vijf weken

Om de vijf weken komen de klanten naar Bonheiden om de semi permanente haaraanvulling ‘bij te sturen’. “In die periode is het resterende haar gegroeid en dient het te worden bijgeknipt. Het is mooi om dan te vernemen dat mensen zich zelfzekerder voelen en zelfs een relatie aandurven, wat ervoor vaak niet het geval was.” Laurent speelt ook in op de schroom die mensen met haaruitval hebben: “We merken dat ze zelfs liever niet langs de voordeur van het kapsalon naar binnen willen. Ze schamen zich. Voor de behandeling van het haarstuk, hebben we drie privéruimtes en mensen kunnen via een alternatieve manier naar binnen.”

Ook de discretie is verzekerd: “We gaan met de klanten om zoals een dokter omgaat met zijn patiënten. Er is dus een absolute geheimhouding. Alles gebeurt achter gesloten deuren.” Enkele van Laurents klanten ruilden inmiddels hun pruik in voor een Fillmaze: “Het is nu eenmaal luchtiger, praktischer en esthetischer.” Is haaruitval een onderschat probleem: “Zeer zeker”, zegt Laurent.

Studenten

Om Fillmaze te delen met de wereld, gaat Laurent Mattiss in zee met een team van vier enthousiaste laatstejaarsstudenten marketing van hogeschool UCLL: Anton Van Eygen, Elisabeth Decoster, Lander Buekenhout en Tashfeen Asif. “Als marketeers in spe sprak het verhaal van Fillmaze ons erg aan en konden we ons vinden in de missie en visie van Laurent Mattiss. Dat we de theorie precies hier, in deze niche in praktijk kunnen brengen, motiveert ons enorm”, zegt Lander Buekenhout.