“Dit is een win-win voor beide partijen”, zegt woordvoerder Jeroen Lissens tijdens de overhandiging op de hoofdzetel van BMW Belux in Bornem. “De leerlingen in deze technische scholen krijgen toegang tot nieuwe technologie, wat noodzakelijk is in een snel veranderende, steeds meer digitale sector. En wij mogen op onze beurt stagiairs verwachten die al bekend zijn met onze machines en onze software.”
De zes motors zijn gloednieuw en hebben een verkoopswaarde van om en bij de 20.000 euro. “Het is de eerste keer dat we motors wegschenken”, voegt Lissens toe. “De voorbije vijf jaar hebben we een vijftigtal auto’s uitgedeeld aan allerlei technische scholen in België. Goede technici vinden is vandaag de dag niet gemakkelijk, het is een knelpuntberoep aan het worden. Daarom vinden wij het zo belangrijk om leerlingen de kans te geven met de nieuwste technologie aan de slag te kunnen gaan.”
Het engagement van BMW voor de technische scholieren van morgen stopt niet bij een materiële schenking. “Leerlingen krijgen ook toegang tot onze diagnose-software en we brengen hen in contact met BMW-dealers uit de buurt. Zo gaat de deur open voor stageplaatsen.”
Reparaties uitvoeren op voertuigen wordt steeds complexer. Auto’s en motors lijken wel computers op wielen. “Daarom willen wij als marktleider in België binnen het zwaardere segment onze verantwoordelijkheid opnemen”, besluit Lissens. “Binnen tien jaar moeten onze klanten nog altijd een even vlotte service krijgen. We willen jongeren met technisch talent aansporen om voor onze sector te kiezen. Het vooruitzicht om te mogen werken met de nieuwste machines helpt daarbij.”
Thomas More Mechelen
Met vier leerkrachten is de delegatie van Thomas More Mechelen, een technische school in Sint-Katelijne-Waver, dinsdag goed vertegenwoordigd. Joey Luyte en Karel Broeckx geven al vijf jaar les in technische vakken. Ze zijn verheugd met hun gloednieuwe BMW-motor. “Wij zullen deze motor gebruiken om pannes te simuleren die onze leerlingen dan moeten oplossen”, vertelt Broeckx. “Binnenkort hebben we op onze school ook een motorvermogentestbank ter beschikking waarmee we de motor kunnen testen in bepaalde omstandigheden, onder bepaalde belastingen. Zo kan je het brandstofverbruik, de uitstoot en veel andere parameters meten onder die condities. Oudere voertuigen gebruiken we om aan te sleutelen en om uit elkaar te halen.”
“Voor ik begon les te geven, ongeveer vijftien jaar geleden, heb ik een tijdje in een garage gewerkt. Daar botste je maar af en toe op een voertuig waar veel elektronica in zat”, pikt Luyte in. “Vandaag is het de norm. Het is dan ook belangrijk dat wij onze leerlingen kunnen laten werken op de nieuwste machines met de nieuwste snufjes.”
Het team van Thomas More onderhoudt een vruchtbare relatie met de BMW-hoofdzetel in Bornem. “Wij komen sowieso ieder jaar naar Bornem met de leerlingen om hen een introductie te geven tot de verschillende takken binnen de sector; motor, personenvoertuigen of heavy duty”, zegt Luyte. “Die categorieën komen overeen met de drie afstudeerrichtingen die wij bieden.”