Wie al eens langs de N16 tussen Sint-Niklaas en Bornem rijdt kent ongetwijfeld het hoofdkwartier van BMW Belux. Sinds 1985 worden van hieruit alle BMW’s, zowel auto’s als motors, en de Mini’s voor België en Luxemburg geïmporteerd. Er is een administratieve en commerciële back-office en ook de financiële diensten hebben hun basis in Bornem. In het Driving Center kunnen klanten een testrit komen maken met modellen die niet bij hun dealer ter beschikking zijn. En ook de zeventig dealers van BMW en hun medewerkers zakken geregeld naar het Center for Development af om er opleidingen en trainingen te volgen.
“Die opleidingen zijn heel belangrijk”, zegt Jeroen Lissens. “Eén op de twee BMW’s in België heeft een stekker en dus moeten onze dealers worden opgeleid om aan elektrische wagens te werken. Daarom werken wij trouwens ook samen met driehonderd technische scholen uit heel het land. Vorig jaar hebben we hen gratis dertig testauto’s ter beschikking gesteld. Zo leren de studenten werken met elektrische wagens en met de bijhorende diagnosesoftware. Als marktleider vinden wij dat onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
Nummer 1
In 2022 was BMW voor het tweede jaar op rij het bestverkochte merk in België. Opmerkelijk dat een merk dat bekendstaat als iets luxueuzer de concurrentie achter zich laat. “Dat komt vooral omdat wij sterk staan op de professionele markt”, zegt Jeroen Lissens. “Die markt is iets minder crisisgevoelig terwijl de particulieren toch sneller de vinger op de knip houden. Bovendien merken we dat de Belgen van BMW houden. Daar zit ons jong en aantrekkelijk aanbod voor iets tussen. De BMW X1 is een absolute bestseller. Tot slot speelt ook de duurzaamheidsfactor een grote rol. De helft van onze modellen is geëlektrificeerd. We hebben twaalf hybride modellen en dertien volledig elektrische.”
Duurzaam
Dat de markt van de elektrische wagens in een stroomversnelling zit, zal niemand nog ontkennen. Bij BMW was 12% van de verkochte wagens in 2022 al puur elektrisch. “Ik verwacht in 2023 een verdubbeling van de verkoop van elektrische modellen”, zegt Jeroen. “We voelen op het autosalon dat de Belg elektrisch wil gaan rijden. BMW is al sinds 2013 op de markt met een elektrische wagen, de BMW i3. Bij ons gaat elektrificatie veel verder dan alleen de elektrische aandrijving. We proberen zo duurzaam mogelijk te zijn over de hele waardeketen. Wist je dat elke BMW nu al bestaat uit 30% gerecycleerd materiaal? We zijn ook heel hard aan het werk om onze afhankelijkheid van zeldzame metalen te verkleinen. We kopen ons kobalt nu al zelf rechtstreeks in bij producenten uit Australië en Marokko om wantoestanden te vermijden. De BMW’s die gemaakt werden in 2022 stoten 14% minder CO2 uit dan in 2021.”
Levertermijnen
De voorbije jaren had de autosector te kampen met productie- en logistieke problemen door de coronacrisis. Volgens Lissens heeft de markt zich nog steeds niet volledig hersteld. “Er is gelukkig licht aan het einde van de tunnel, maar voor sommige populaire modellen of speciale opties kunnen de levertijden nog steeds oplopen tot, in extreme gevallen, twaalf maanden. Leasingklanten anticiperen daarop door hun auto sneller te bestellen.”
Een neveneffect is dat tweedehandswagens weer erg gewild zijn. Ook daar is BMW marktleider bij de wagens van 28 maanden of jonger. Daar speelt duurzaamheid ook een rol. “BMW is als eerste automerk aangesloten bij het Nederlandse keurmerk ‘Duurzaam repareren’. Dat houdt in dat we zo veel mogelijk proberen te recycleren en in een gesloten circuit werken.”
Autosalon
Op de stand van BMW op het autosalon heeft het merk aandacht voor vier aspecten. “Met de Mini concept ACEMAN tonen we de toekomst. Ten tweede zijn we een van de weinige merken die ook motors op de stand hebben. Er is ook aandacht voor vijftig jaar M, de motorsportafdeling van BMW. We tonen bijvoorbeeld de elektrische BMW XM. En een van de blikvangers is de BMW GLS 3.0 waar er wereldwijd maar vijftig van zijn gemaakt. Voor België zijn er daar twee van voorbehouden. En tot slot is er natuurlijk veel aandacht voor ons elektrisch gamma. We zien op het autosalon dat de klanten komen kijken met hun hart, maar dat ze kiezen met hun verstand. Daarom is er heel veel vraag naar financieringen met een onderhoudscontract en een verzekering. Klanten hebben schrik voor bijkomende kosten en daarom kiest 75% voor deze formule”, zegt Jeroen Lissens.
Zelfrijdend
Volgens Lissens zal de toekomt van onze auto’s elektrisch, digitaal en recycleerbaar zijn. BMW heeft zich geëngageerd om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Wat de zelfrijdende wagens betreft is het volgens Lissens nog even wachten. “De technologie bestaat al grotendeels maar het is nog niet realistisch om wagens een volledig traject zelfrijdend te laten afleggen.”