Op zijn 50ste verjaardag plant BMW Belux een totale renovatie van het gebouw in de Lodderstraat in Bornem. Het gaat om een investering van bijna 30 miljoen euro. Na de verbouwing centraliseert BMW Group er al zijn Belgische vestigingen en personeel. Dat is exact een halve eeuw nadat het Belgische importfiliaal werd opgericht als een van de allereerste buitenlandse dochterondernemingen van BMW in Kontich.
In 1985 werd de huidige campus in Bornem in gebruik genomen. Het was Dominique Moorkens die toen BMW importeerde. “We hebben hem hier ter gelegenheid van onze verjaardag uitgenodigd en hem bij een auto gefotografeerd die ook 50 jaar oud was. Dat was voor de man een speciaal moment”, vertelt Jeroen Lissens (48), Head of Corporate Communications bij BMW Group Belux. Hij geeft ons vandaag een rondleiding op de site in Bornem.
“Tot in de jaren 90 was er hier ook een onderdelenmagazijn voor de hele Benelux. Twintig jaar geleden besliste BMW om dat terug naar Duitsland te halen, maar vandaag zie je nog de loskades en de grote ruimte waar vroeger het magazijn was. Tijdens de coronacrisis hebben deze ruimte omgetoverd tot een eigen autosalon. Nu staan hier de auto’s die we uitlenen voor televisieprogramma’s en de wagens die we schenken aan technische scholen. Elk jaar geven we zo ongeveer tien nieuwe BMW’s weg. Dat is niet zomaar liefdadigheid want de studenten leren werken aan een auto met de nieuwste technologie. Ze krijgen bovendien een licentie op de diagnosesoftware en kunnen achteraf een stage doen bij onze lokale dealers.”
Naast het Driving Center, waar je terecht kan voor testritten, omvat de BMW campus in Bornem ook het Center For development. Dat is een van de grootste opleidingscentra uit de sector waar meer dan 1.500 dealers en 100 technische scholen uit België en Luxemburg hun kennis komen bijschaven. Het is er gemoedelijk druk in het centrum. In verschillende leslokalen krijgen personeelsleden van dealers een opleiding. “De insteek is zowel technisch als sales. Zeker met de elektrificatie is het belangrijk dat iedereen mee is met de nieuwste evoluties. Als premium merk moeten we op de hoogte blijven van alle snufjes. Het cliché van de mannen die uit hun smeerput komen is allang achterhaald. Ze zijn soms zodanig met software bezig dat je in de werkplaatsen van de vloer kan eten.”
Het Driving Center is ongetwijfeld de meest tot de verbeelding sprekende afdeling. De nieuwste modellen staan te blinken in een grote showroom. Buiten, onder een luifel, staan nog tientallen wagens te wachten op een proefrit. “Niet elke dealer heeft alle modellen of kleuren in zijn eigen showroom. Als een klant daar toch eens mee wil rijden dan wordt die door de concessionaris naar hier doorverwezen. Ook onze dealers zelf kunnen de nieuwste modellen komen testen. Ze rijden dan – zoals vandaag – in een zogenaamd treintje achter elkaar. In iedere auto is een walkietalkie en om de vijf kilometer stoppen ze om van auto te wisselen.”
Jeroen neemt ons mee langs een andere ruimte. “Zoals je ziet is ook de Belgische politie een van onze grootste klanten”, wijst Jeroen naar een aantal motoren met de typische politielook. Een volgende halte op de rondleiding is de carwash. Vanessa en Thierry houden zich dag in dag uit bezig met het proper houden van alle testwagens.“Het is onze verdienste dat alle auto’s hier zo staan te blinken”, zegt Vanessa trots.
Tenslotte belanden we met Jeroen in de kantoren. “We zijn behoorlijk trots dat BMW al voor het derde jaar op rij het best verkopende merk is in België. We hebben een absoluut record gehaald met meer dan 50.000 verkochte wagens. Vooral het segment van de zuiver elektrische wagens maakt grote sprongen vooruit. Wist je trouwens dat we nu al meer elektrische wagens verkopen dan wagens met een verbrandingsmotor? Het aandeel elektrische wagens is 52% bij ons, de plug-in hybrides vertegenwoordigen 11% en de wagens met verbrandingsmotor nog 36%. We verwachten dat tegen 2030 50% van de auto’s die wereldwijd verkocht zullen worden, elektrisch zullen zijn. Wij hebben hier nu zelfs al een prototype van een wagen op waterstof staan. Zo heeft BMW er 50 gemaakt om de markt te testen. De wereldpremière was trouwens in Antwerpen bij het Havenhuis.”
De elektrische wagens worden volgens Jeroen steeds beter. “Er is een groter rijbereik, je kan sneller laden en de batterijen worden kleiner. Dat zal het succes van de elektrische wagens nog een boost geven. BMW is ook op het vlak van duurzaamheid erg vooruitstrevend. Dat gaat dan niet alleen over het gebruik van gerecycleerde materialen in onze wagens of CO2-neutrale gebouwen. Ook de manier hoe wij tegenover onze omgeving staan is uniek.”