Start-up BlueNubes uit Keerbergen biedt handelaars een tool aan om data te analyseren die bekomen zijn door middel van videobeelden.
“Zo kunnen ze eindelijk beter de noden van de consument begrijpen en er op inspelen. Deze informatie kan worden gebruikt om de indeling van de winkel, de uitstalramen en de productconfiguraties aan te passen om deze toegankelijker te maken voor de consument en zo bij te dragen tot het verhogen van de inkomsten”, aldus BlueNubes.
De indoor marketing oplossingen die worden geleverd door BlueNubes zijn gebaseerd op beacontechnologie en maken in-store marketing campagnes mogelijk op de smartphones van de consument. Gerichte reclame kan de interactie met de klant verbeteren en zelfs naar een hoger niveau tillen. BlueNubes zal deze oplossingen eind februari voorstellen op de vakbeurs voor retailtechnologie EuroCIS2015 in Düsseldorf.
Handelaars vragen zich vaak af hoe populair hun winkel is in de straat, hoeveel personen er per dag voorbijkomen, hoeveel van deze mensen hun winkel binnenkomen en hoeveel er ook iets kopen.
Dankzij de technologie van BlueNubes en op videobeelden gebaseerde metingen van het aantal voorbijgangers kunnen handelaars deze feiten in kaart brengen en statistieken opmaken over de doeltreffendheid van een nieuwe winkelindeling of een marketingcampagne. Met het nieuwe werktuig kan de handelaar precies weten wat er gebeurt in zijn winkel en aan het uitstalraam om zo een betere dienstverlening te leveren. De data van verschillende tijdstippen kunnen worden vergeleken.
Populaire gangpaden in de winkel kunnen in kaart worden gebracht. Welke gangpaden worden het minst gebruikt? Welke displays krijgen niet de aandacht die ze verdienen? Zijn alle producten bereikbaar genoeg? BlueNubes biedt de klanten de mogelijkheid om met behulp van de meten is weten-methode het verschil te maken.
Klantenprivacy is bovendien zeer belangrijk voor BlueNubes. Daarom worden alle camerabeelden geanalyseerd door de computer zonder gezichtsherkenning en zonder menselijke tussenkomst. De beelden worden twintig minuten na de opname automatisch gewist.
De handelaar kan beacons gebruiken en bijkomende informatie over een product tonen op de smartphone van de klanten terwijl ze in de zaak zijn. De consumenten kunnen zo naar een online productpagina worden geleid en de mogelijkheid kan worden geboden om online te kopen. Er kunnen ook verwante producten en alternatieven worden voorgesteld.