MECHELEN – Bluecrux, een advies- en softwarebureau dat bedrijven helpt digitaal te transformeren en waardeketens te optimaliseren, opent zijn eerste kantoor in New Jersey in de Verenigde Staten. De Belgische innovator zal met zijn software de farmaceutische sector in de VS helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij het commercialiseren van nieuwe medicijnen en behandelingen.
Ontstaan vanuit de fusie van Bluegrass Consulting en The Crux in 2015, realiseert bluecrux jaar na jaar een forse groei. In België is het bedrijf vandaag 80 man sterk met kantoren in Mechelen en Aalst. “Met de uitbreiding van onze business naar de Amerikaanse markt, willen we tegen 2021 internationaal groeien naar 120 werknemers”, zegt het duo Koen Jaspers en Geert Vanhove.
“We onderscheiden ons al jaren van de andere spelers op de markt door vol in te zetten op de digitale transformatie van onze klanten en de samensmelting van hun fysieke en digitale wereld. Wij noemen het ook wel hun ‘fygitale’ wereld”, licht Koen Jaspers toe.
Amerikaanse markt
De afgelopen drie jaar is de omzet van bluecrux verdrievoudigd, met ook steeds meer omzet afkomstig uit het buitenland. De verwachte omzet voor 2019 is geschat op 14 miljoen euro. Met de opening van een eerste kantoor in New Jersey wil bluecrux zijn groei verder verzilveren.
De software van bluecrux wordt momenteel door 20 van de 50 grootste farmabedrijven getest of gebruikt. “Veel farmabedrijven hebben belangrijke afdelingen aan de oostkust van de VS. Ons nieuwe kantoor zal dan ook een essentiële speler zijn om globale programma’s te bedienen”, zegt Geert Vanhove, die het Amerikaanse kantoor zal opstarten.
De verdere uitbouw naar de Verenigde Staten wordt mee mogelijk gemaakt dankzij Down2Earth Capital, dat sinds eind juni voor een substantieel deel in bluecrux participeert.