MECHELEN – Reclamebureau Blops uit de Mechelse Hanswijkstraat geeft zijn klanten dit jaar geen fles wijn of gadget als eindejaarscadeau. Ze krijgen een geschenk waar engagement achter zit: een boek over darmkanker.
Ex-voetballer Piet den Boer is een persoonlijke held van Blops-zaakvoerder en KVM-fan Bart Diricx sinds die op 11 mei 1988 met het enige doelpunt van de wedstrijd tegen Ajax Malinwa de Europacup II-beker bezorgde.
Dertig jaar later zet Bart zich samen met Piet den Boer in voor Foundation Mechelen. Alle inkomsten van deze stichting gaan integraal naar sociale projecten of goede doelen, bij voorkeur uit regio Mechelen.
Samen met maag- en darmspecialist Dr. Luc Colemont bracht Piet den Boer het boek Helden met darmkanker uit. Ze interviewden bekende en minder bekende Vlamingen over hun strijd tegen darmkanker. Onder meer Jacques Vermeire, Ivan De Vadder, Michel Verschueren en Steven De Smet doen hun verhaal. Fotograaf Henk Van Cauwenbergh maakte beklijvende portretten.
Bart was meteen onder de indruk van het boek en vond dat zoveel mogelijk mensen het moesten leren kennen. “Iedereen kan kracht en inspiratie putten uit die getuigenissen. En Blops wil mee de sensibilisering rond darmkanker ondersteunen. Alle opbrengsten van dit boek gaan integraal naar de vzw Stop Darmkanker.”
Is dit geen te persoonlijk onderwerp in de relatie tussen een klant en zijn hip communicatiebureau? Bart Diricx: “Ik heb ook getwijfeld of dit geschenk niet te persoonlijk was. Maar dan besefte ik dat het eigenlijk wel past bij de vriendschapsband die ik met al mijn klanten en leveranciers heb. Je praat vaak over gezondheid. En als iemand door ziekte afwezig is, leef je ook mee. Dus vond ik dit boek over darmkanker zeker wel kunnen. De eerste reacties die ik kreeg, waren allemaal heel positief.”
Meer info op www.stopdarmkanker.be.