December 2017 – 2

Bijzaak: Goesting of niet, ga toch maar winkelhieren. Lees hier waarom.

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Maandag is het zover. Dan mogen de meeste winkels hun deuren eindelijk weer openen. Wees maar zeker dat het kriebelt bij al die handelaars om er volle bak weer in te vliegen. Ik vraag mij echter of de meerderheid van de bevolking evenveel goesting heeft om te gaan shoppen. Wie mij een beetje kent weet dat ik een positivist ben, maar deze keer heb ik toch mijn twijfels.

Tegelijkertijd hoop ik dat alle maatregelen die werden genomen om het shoppingverkeer – letterlijk – in goede banen te leiden, echt nodig blijken te zijn. Shoppen is de afgelopen jaren toch steeds meer een ‘experience’ geworden. Net daarom vrees ik dat de ‘aanschuifplaatsen’ op de stoepen en de ‘enkelrichting-wandelvakken’ in de winkelstraten niet echt zullen bijdragen tot de beleving van de soloshoppers.

Maar, zoals ik al zei, ben ik een positivist. En dus wil ik onze lezers toch oproepen om volgende week eens de winkelstraten in te trekken. Waarom? Voor de beleving natuurlijk, voor de shopping experience en de customer journey. Hoezo, zal je je afvragen? Of ik mezelf nu niet tegenspreek?

Nee, en ik zal uitleggen waarom… Als je de komende weken gaat shoppen zal dat voor een ervaring zorgen die je daarna wellicht nooit meer zal meemaken in je leven. Stel je voor dat je je kleinkinderen kan vertellen over de tijd dat de alcohol niet meer geserveerd werd in café’s, maar in plastic flesjes met een pompje bij de deur van een winkel hing. Of over hoe je moest aanschuiven op straat om pakweg nieuw ondergoed te kopen. Of dat verhaal van toen je na twee maanden wachten eindelijk die slechte kies kon laten trekken en dat de apotheker, waar je meteen na de tandarts langs ging, niet begreep dat je Dafalgan wou kopen omdat, naast een half verdoofde bek, ook dat verdomde mondmasker een onoverkomelijke communicatieve handicap bleek te zijn.

En daarom, lieve lezer, wil ik u oproepen om binnenkort toch maar  eens te gaan winkelhieren.