toss Foto: Dirk Vertommen

TOSS ontzorgt bedrijven die buitenlandse werkkrachten in dienst nemen

TOSS staat voor The One Stop Shop. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf opende in september een vestiging in Mechelen. In het hoogste kantoorgebouw van het Industriepark Mechelen Noord nemen ze een klein bureeltje in. Ondanks dat kleine bureeltje zijn hun ambities in België groot. Maar wat doet TOSS precies? Wat is hun doelstelling? En waarom kozen ze voor Mechelen? We vroegen het aan CEO David Marx (53) en Sales Director Pim Bouwmeester (43).

In bepaalde sectoren van de arbeidsmarkt is er een groot gebrek aan gekwalificeerd personeel. Denk bijvoorbeeld aan de IT-sector en de pharma-industrie. Daarom doen steeds meer bedrijven een beroep op buitenlandse arbeidskrachten. Daar komen natuurlijk heel wat administratief werk en een hoop praktische dingen bij kijken. Dat is het moment waar TOSS zijn diensten aanbiedt, zowel aan bedrijven die deze menen in dienst nemen als aan de werknemers (expats) zelf.

Mede-oprichters David Marx en Pim Bouwmeester kwamen met het idee om een one-stop-shop-oplossing te creëren voor zowel bedrijven als expats. Die oplossing bestaat uit een aanbod van uitgebreide diensten op het gebied van internationale salarisadministratie, expatondersteuning en huisvestingsoplossingen. Vier jaar geleden begonnen ze met TOSS in Amsterdam, nu steken ze voor het eerst de grens over. In Nederland werken een tiental mensen voor TOSS.

Rekrutering

“TOSS is nu uitgebreid naar België en er zullen nog veel meer landen volgen”, zegt een ambitieuze Pim Bouwmeester. “TOSS staat voor The One Stop Shop. De naam weerspiegelt onze inzet om de complexiteit van internationale salarisadministratie, expatdiensten en huisvestingsoplossingen te vereenvoudigen. Wij streven ernaar de ultieme hulpbron te zijn voor bedrijven en particulieren die op zoek zijn naar efficiënte en betrouwbare ondersteuning op deze gebieden. Wij hebben een aantal experts in huis die prioriteit geven aan het snel en effectief voldoen aan de behoeften van onze klanten.”

Maar TOSS gaat nog een stapje verder en rekruteert ook buitenlandse medewerkers voor Belgische bedrijven of het helpt expats aan een job in ons land. “Of iemand op zoek is naar nieuwe uitdagingen, carrièremogelijkheden in het buitenland, of gewoon zijn of haar horizon wil verbreden, met TOSS gaan we op zoek naar een stimulerende omgeving waarin ze zich helemaal thuis voelen. Tijdens het hele proces ondersteunen wij de mensen – van het vinden van de juiste baan die aansluit bij hun vaardigheden tot de integratie in een nieuwe cultuur en werkomgeving”, zegt David Marx.

Ondersteuning

“Hoe wij tewerkgaan? Ons rekruteringsproces begint met een diepgaand gesprek waarin we de professionele achtergrond, vaardigheden en carrièredoelen van de kandidaat expats grondig screenen. Daarna gaan we actief op zoek naar beschikbare functies binnen een uitgebreid netwerk van werkgevers in België. We zorgen ervoor dat de functie nauw aansluit bij het profiel van de kandidaat. Zodra we geschikte vacatures hebben, begeleiden we de werknemers bij het optimaliseren van hun CV en het voorbereiden van sollicitatiegesprekken. Ons doel is om hen te ondersteunen gedurende het hele proces”, legt Marx uit.

“Voor de bedrijven waarvoor we opzoek gaan naar internationale arbeidskrachten geloven we dat het inhuren van de juiste mensen de sleutel tot succes is. Dankzij ons internationale netwerk zijn wij in staat de hele wereld af te zoeken naar de beste kandidaten. We houden rekening met culturele nuances, taalvaardigheden en mondiale trends.”

Ambitie

Zowel Pim als David wilden van bij het begin van hun bedrijf verder kijken dan alleen Nederland. “Dat is niet omdat we daar zelf behoefte aan hebben, maar wel omdat onze klanten ernaar vragen”, vertelt Pim. “Als we pretenderen een One Stop Shop te zijn, dan moeten we natuurlijk ook kunnen antwoorden op vragen uit andere landen. Een goed jaar geleden zijn we dan beginnen uitzoeken hoe we hier in België aan de slag konden gaan. Daaruit bleek dat we onze aanpak toch een beetje moesten aanpassen. We moesten veel meer focussen op rekrutering en minder op payroll-diensten zoals in Nederland. Ons buitenlandse netwerk hadden we al.”

“De keuze om ons kantoor in Mechelen te vestigen was redelijk logisch. We zitten hier in het midden tussen Brussel en Antwerpen. Brussel was niet meteen een optie, onder andere vanwege de taal (Frans) en in Antwerpen zijn de huurprijzen een stuk hoger”, legt Pim uit.

Ambitie

TOSS bekommert zich werkelijk om alles. Van het vinden van een geschikte job tot een appartement of een huis en het huren van meubelen. Ook alle vergunningen en verplichtingen worden geregeld. Ook als er een internationale verhuizing moet gebeuren hebben ze daarvoor de geschikte partner. “We zijn ambitieus omdat we weten dat er veel vraag is naar buitenlandse werknemers. Gewoon omdat er hier geen geschikt personeel meer gevonden kan worden. Voorlopig zijn wij nog redelijk uniek in wat we doen, maar ik geloof dat er snel andere bedrijven met eenzelfde aanbod op de markt zullen komen.”

Belgische klanten heeft TOSS voorlopig nog niet en ook Pim en David reizen nog heen en weer tussen het kantoor in België en dat in Amsterdam. “Maar we hebben wel al veel interessante contacten. Eind volgend jaar willen we uit de kosten zijn in België en op langere termijn dromen we van TOSS Europe”, besluiten de twee ambitieuze Nederlanders.