Beyers bestaat sinds 1880 en brandt koffie voor de huismerken van enkele van de bekendste retailers in Europa en daarbuiten. Jaarlijks verwerkt Beyers ruim 22.000 ton koffiebonen, goed voor 3 miljard kopjes koffie. Doorgedreven duurzaamheid, zin voor innovatie én ambitie tot groei elkaar niet hoeven tegen te werken. Beyers wil van elk tas koffie een duurzaam tas maken.
Bijzonder aan Beyers is dat ze vooral koffie maken voor ‘derden’. Daarbij heel wat private labels voor bekende retailers als; Carrefour, Lidl, Aldi, Makro/Metro en Amazon. Vandaag worden er meer dan 700 unieke blends in het bedrijf vervaardigd.
Beyers maakt deel uit van de Sucafina Group. Deze groep focust zich volledig op koffie en is wereldwijd één van de vooraanstaande spelers in de handel van (duurzame) koffie. Doordat Beyers rechtstreeks alle koffiebonen inkoopt, hebben ze volledige controle op de origine en kwaliteit; van ‘boon tot tas’.
Beyers is pionier van de farmer connect® technologie. Farmer Connect is een end-to-end traceerbaarheidsplatform, aangestuurd door IBM, en maakt gebruik van geavanceerde blockchain-technologieën om een brug te slaan tussen boeren, consumenten en iedereen daartussen. Je kan nu de reis van je koffie volgen, helemaal van zijn plaats van herkomst tot in je koffietas, én iets teruggeven aan de koffieboeren en hun gemeenschappen dankzij de Thank My Farmer™ app
De duurzaamheid wordt ook doorgetrokken in de productie van de koffie zelf. Denk maar aan de hoogtechnologische energiezuinige branders met warmterecuperatie, een eigen waterzuiveringsinstallatie, on-site productie van stikstof en het maximaal gebruik maken van duurzame en recycleerbare verpakkingen. Sinds 2009 werkt de koffiebranderij voor 100% met hernieuwbare energie en sinds 2014 wordt de volledige CO2-uitstoot, gegenereerd bij het branden van de koffie, volledig gecompenseerd. Sinds kort zet Beyers Koffie ook in op het produceren van eigen groene stroom op hun site in Puurs-Sint-Amands.
Volgens Marco Ciaramelli, CEO van Beyers Koffie, is de rebranding een echte mijlpaal in het bestaan van zijn onderneming. “Het bevestigt wat we al sinds 1880 doen en benadrukt tegelijk onze plannen voor de komende decennia: ‘Taking Coffee Further’, m.a.w. meer en betere koffie. Beyers Koffie zal blijven innoveren in zijn productiefaciliteiten en duurzaamheidsoplossingen, zodat onze klanten de beste koffie kunnen aanbieden.”