Bart Hansen (rechts). Foto: Dirk Vertommen.

Besturen en werkgevers willen woon-werkverkeer verduurzamen: “65% neemt auto voor korte afstanden”

MECHELEN, SINT-KATELIJNE-WAVER - VLOT, het samenwerkingsverband tussen Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, de provincie Antwerpen en Vlaanderen, gaat een nieuwe fase in. Verschillende bedrijven tonen namelijk interesse in het verduurzamen van het woon-werkverkeer van hun personeel. Onder meer Jeugdzorg Emmaüs stapt mee in het project.

Afgelopen voorjaar sloegen de gemeentebesturen van Mechelen en Sint-Katelijne-Waver, het Antwerpse provinciebestuur en het Vlaams Departement Omgeving de handen in elkaar voor het project VLOT. Met dit project willen de besturen werk maken van duurzamer woon-werkverkeer in de Mechelse regio. Het gaat om een proefproject waarbij er onder andere in zee wordt gegaan met bedrijven, scholen en woonontwikkelingen om de modal shift te realiseren.

De opstartfase is inmiddels achter de rug en verschillende bedrijven stapten mee in het project. Het gaat onder meer om KBC in Mechelen-Zuid. Via VLOT laten zij door onderzoeksbureau Traject onderzoeken hoe ze de fietsvoorzieningen aan het bedrijf kunnen verbeteren. Ook Idewe in de Mechelse Sint-Katelijnestraat stapt mee in. Zij zijn dan weer op zoek naar een nieuwe locatie waarbij ze zo veel mogelijk aandacht willen hebben voor een vlotte bereikbaarheid op een duurzame manier.

Duurzame en flexibele mobiliteit

Ook Jeugdzorg Emmaüs gaat de samenwerking met VLOT aan. “We zijn met onze diensten en opvangvoorzieningen op verschillende plaatsen in Mechelen en de omgeving gevestigd”, zegt directeur Bart Hansen. “Daarnaast moeten onze medewerkers ook regelmatig huisbezoeken doen bij gezinnen thuis. Die verplaatsingen met de wagen maken, is niet altijd de meest efficiënte oplossing. Zeker in de binnenstad. We willen daarom mee evolueren met de stad en inzetten op duurzame en flexibele vormen van mobiliteit.”

Om dat te bewerkstelligen, hield onderzoeksbureau Traject een bevraging bij de 230 medewerkers van Jeugdzorg Emmaüs. Op basis daarvan wordt er een actieplan opgesteld. “We namen zelf al wel enkele kleinere initiatieven”, zegt Hansen. “Zo zijn er fietsen ter beschikking en werken we met Blue-bike. We zetten ook in op telewerken en het gebruik van deelwagens. Maar het ging steeds om losse initiatieven. Via VLOT willen we het op een gecoördineerde manier en op maat van de werknemers aanpakken.”

“Je kop leegmaken”

De auto thuis laten en overschakelen op bijvoorbeeld de fiets, heeft volgens de vertegenwoordigers van de bestuursniveaus niet alleen een positieve invloed op het milieu en het verkeer, maar ook op de gezondheid. “Investeringen in goede fietsinfrastructuur worden tot twaalf keer terugverdiend op vlak van gezondheid”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). “Het is fysiek goed, maar fietsen is ook je kop leegmaken. Toch kiest nog steeds 65% van de werknemers voor de auto bij verplaatsingen korter dan vijf kilometer. Daar willen we verandering in brengen.”