Een slimme plukrobot die de witloofkropjes scheidt van de wortel. Fragiele paprikaplantjes die langs een touw omhoog groeien. Of feromoonvallen tussen de appelbomen die schadelijke insecten op afstand houden. Hoe fotogeniek vakmanschap van hier is, kan je ontdekken op RIJP, de kunst van het telen. Naast de prachtige foto’s van Jimmy Kets vertelt acteur Stefaan Degand de verhalen van de telers via een QR-code onderaan de foto.
“Ik kook en eet zelf heel graag en ik ben gepassioneerd door lokale kwaliteitsproducten”, vertelt Kets. “Het was een heerlijke ervaring om dat authentieke vakmanschap naar een niet voor de hand liggend beeld te vertalen. Als fotograaf heb ik het voorrecht om op plaatsen te komen waar andere mensen nooit zullen komen. De dingen die ik zelf ontdek, probeer ik via foto’s te communiceren naar anderen mensen. Ik hoop dat de bezoekers van de expo zo de kunst van het telen mee kunnen proeven. Zo zag ik in een lege serre een man staan met een t-shirt waarop een enorme leeuwenprint stond. Daar word ik dan door getriggerd. Zo vertel ik het verhaal van de serre die na iedere cyclus helemaal wordt gereinigd. Ik vond het super interessant om overal bij die telers te komen. Ik heb zelf heel veel bijgeleerd. Het meest verrassende voor mij waren de seizoenarbeiders. Ik wist niet dat er zoveel aan de slag waren bij ons. Het viel mij op dat ik niemand hoorde klagen of zagen. Zij hebben de juiste werkethiek. Ze komen hier honderd dagen werken en dan vertrekken ze met hun loon naar hun thuisland.”
Passie en vakmanschap
Glenn Sebregts, hoofd Marketing bij BelOrta, is blij met het eindresultaat. “We wilden het talent van onze telers in de kijker zetten, precies omdat er zoveel passie van dat vakmanschap afspat. Deze expo belicht ook meerdere facetten, van klassieke kennis doorgegeven van generatie op generatie tot hoogtechnologisch gestuurde innovaties. Sinds Covid zijn mensen gaan nadenken over de herkomst van de producten die ze kopen. Maar eenmaal men in de winkel staat, zien we dat men niet altijd gaat kijken waar het product vandaan komt. Met deze expo willen we een gezicht plakken op de telers van die lokale producten. We mogen trots zijn op onze Belgische groenten en fruit en dat willen we hier tonen.”
Innovatie
Didier Algoet uit Duffel is een van de telers die in beeld werden gebracht. Hij kweekt groene paprika’s. “Mensen kennen de groenten die wij kweken, maar ze kennen niet het verhaal dat er achter schuil gaat. Slechts 20% van de mensen weet dat er in België paprika’s gekweekt worden, voor aubergines is dat zelfs maar 10%. Alleen daarom is deze expo interessant. We verwarmen onze serre bijvoorbeeld met een warmte-krachtkoppeling. De CO₂ die de installatie uitstoot, gebruiken we als bemesting voor onze paprika’s. De buizen die op de grond liggen voor de verwarming zijn tegelijkertijd ook de rails voor onze oogstkarretjes. Die oogstkarretjes zijn in hoogte verstelbaar, zodat onze arbeiders zo comfortabel mogelijk kunnen werken en de paprika’s ook nooit diep vallen bij het oogsten. De oogstcontainer gaat immers mee omhoog met de elektrokar. Insecten worden bestreden door het uitzetten van natuurlijke vijanden. Zo gaan sluipwespen de bladluizen te lijf. Er worden nauwelijks nog pesticiden gebruikt. De tomatentelers gebruiken bijvoorbeeld hommels voor de bevruchting van hun planten. Onze oogstperiode loopt van maart tot midden oktober. Daarna wordt de hele serre leeggemaakt, grondig gereinigd en ontsmet. Zo kunnen we in een volledig propere omgeving beginnen met nieuwe plantjes. Dat is nodig om biologisch te kunnen telen.”
De pop-upexpo RIJP, de kunst van het telen was zondag 17 september gratis te bezoeken in Mechelen. Na de fysieke expo in Mechelen krijgt de tentoonstelling een vervolg via de website van BelOrta en een rondreizende tentoonstelling.