SINT-KATELIJNE-WAVER – BelOrta bereikte in 2018 een nieuwe mijlpaal. De groente- en fruitveiling uit Sint-Katelijne-Waver boekte vorig jaar een productomzet van 450 miljoen euro. Het gaat om een stijging van 2,4 procent ten opzichte van het jaar voordien.
In 2018 haalde BelOrta een omzet van 450 miljoen euro. Hiermee realiseert de coöperatie met vestigingen in o.a. Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik een lichte groei van 2,4 procent tegenover 2017. Nochtans daalde het verkochte volume naar 635 miljoen eenheden, omgerekend 475 miljoen kg.
Zelfde top drie
Topper in het gamma van de groente- en fruitveiling blijft met maar liefst 150 miljoen kg de tomaat, al is er binnen het assortiment wel sprake van een verschuiving. Steeds meer klanten kiezen voor lokaal geteelde tomaten omwille van kwaliteit en versheid.
Hoewel het aantal aangevoerde stuks komkommer daalt, blijft dit met 130 miljoen stuks op de tweede plaats qua volume. Ook het volume kropsla en slasoorten neemt af maar blijft op de derde plaats, gevolgd door witloof, paprika, en een sterk toegenomen volume aubergine en courgette.
Weer dat weer
De oorzaak voor de algemene productiedaling is niet ver te zoeken. Moeilijke weersomstandigheden zijn immers een vast item geworden bij de jaaroverzichten over productie van verse groenten en fruit. Toch blikt BelOrta door de gestegen productomzet tevreden terug op 2018. “En we geloven ook volop in de toekomst”, zegt algemeen directeur van BelOrta, Philippe Appeltans. In 2019 lanceren we dan ook opnieuw een aantal nieuwe producten en concepten. Bovendien werken we aan de ontwikkeling van nieuwe markten, gaande van China, over Brazilië tot Viëtnam.”
Uit recente metingen blijkt dat de groente- en fruitveiling uit Sint-Katelijne-Waver een van de meest gekende groente- en fruitmerken is geworden. Liefst 60 procent van de Belgen kent BelOrta en associeert het met gezonde en lekkere groenten en fruit.