Belmoca uit Londerzeel begeeft zich met Belmio op de wereldwijde single-portion koffiemarkt. Het bedrijf is volgens eigen zeggen de enige speler ter wereld die Nespresso-compatibele koffiecapsules in aluminium in de markt zet. Om dit te realiseren, heeft het bedrijf een innovatieve sealing-technologie ontwikkeld die wereldwijd werd gepatenteerd. Het concept vergt een investering van 20 miljoen euro.
De eerste productielijn werd zopas in Londerzeel in gebruik genomen. In de komende zes maanden komen er nog eens vijf lijnen bij.
Belmoca is een initiatief van enkele aandeelhouders van waterkoelerspecialist Sip-Well N.V. uit Londerzeel. In 2012 beslisten ze om Belmoca op te richten, een single serve-espressomerk. Het merk en een bijhorend assortiment koffie-apparaten werden ontwikkeld in eigen huis, in samenwerking met designer Axel Enthoven.
Met Belmio lanceert Belmoca nu een nieuw, internationaal koffiemerk in de single-portion markt. Met uitzondering van Nespresso bieden bijna alle spelers in die markt plastic koffiecapsules aan. Nespresso is de enige die koffiecapsules in aluminium maakt.
Belmoca ontwierp een aluminium kloon van de Nespresso-capsule. De vorm is niet helemaal identiek, en de capsules onderscheiden zich door de baanbrekende sealing-technologie. Voor het sealen van de capsules maakt Belmoca gebruik van een wereldwijd gepatenteerde technologie die geen gebruik maakt van rubberderivaten, zoals silicone.
David Rubinstein, CEO van Belmoca: “Wij zijn het eerste bedrijf ter wereld dat, naast Nespresso, een koffiecapsule in aluminium in de markt zet die compatibel is met de koffiemachines van de Nestlé-dochter. Er zijn al ongeveer 140 bedrijven die Nespresso-compatibele koffiecapsules produceren, maar die zijn allemaal van plastic.”
“Aluminium single-portion koffiecapsules hebben het voordeel dat ze het koffie-aroma gedurende lange tijd vasthouden. De uitvoeringen in plastic zijn semi-permeabel en daarom verdampt het koffie-aroma vrij snel,” aldus Rubinstein.
Hij maakt zich sterk dat Belmio koffiesmaken zal aanbieden die op zijn minst even goed, zoniet beter zijn dan Nespresso.
In eerste instantie zullen elf Belmio-varianten verkrijgbaar zijn.
In België zal Sip-Well optreden als distributeur van Belmoca. “Tegen eind 2017 mikken we in België op een duizendtal verkooppunten”, aldus Rubinstein. “De ambitie van Belmoca is om tegen eind 2018 een omzet van minimaal 150 miljoen euro te realiseren.”