Modeketen Bel&Bo heeft zich aangesloten bij de Fair Wear Foundation. “Deze toetreding is het resultaat van een jarenlang proces”, zegt Lode Benoit, Algemeen Directeur van Bel&Bo, dat onder meer vestigingen heeft in Londerzeel, Bornem, Schelle en Heist-op-den-Berg.
“Eerlijk en duurzaam ondernemen behoort tot de intrinsieke waarden van ons bedrijf. Dit uit zich op vele manieren, te beginnen met ons respect voor mens en milieu. Uiteraard trekken we die lijn door naar iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleren”, zegt Lode Benoit. “Vroeger gebeurde de productie van kledij in eigen land of in de ons omringende landen. Daarna trok iedereen naar Azië, onder andere naar China, India en Bangladesh. Het WK voetbal in 2000 heeft ons wakker geschud.
Toen we zagen dat de voetballen van de grote sportmerken door kinderhanden gemaakt waren, wilden we ons distantiëren van dergelijke praktijken.”
Daarom heeft Bel&Bo beslist om alle producenten van het bedrijf een gedragscode op te leggen. “We willen wel economisch rendabel zijn, maar niet op de kap van de zwakkeren in de maatschappij. In het begin was het een zoektocht om betrouwbare producenten te vinden die de opgelegde gedragscodes wilden ondertekenen én respecteren. Vaak verliep de productie onrechtstreeks via een Europees bedrijf en kenden we de eindproducent soms niet eens. Omdat onze aantallen steeds groter worden, kunnen we meer en meer rechtstreeks bij de producent terecht en hebben we meer controlemogelijkheden. Pas wanneer we bevestigd zien dat de werkomstandigheden goed zijn en dat het bedrijf geen kinderen tewerkstelt, worden het samenwerkingsakkoord en de gedragscode ondertekend.”
“De toetreding tot FWF is meer dan een lidmaatschap”, zegt Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation. “Het is belangrijk dat FWF-leden tijd en financiële middelen vrij maken om hun doelstellingen te realiseren. Voor de toetreding moet elk potentieel lid ons een lijst bezorgen van de fabrikanten waarmee het samenwerkt. Dit is niet eenvoudig. De productieketens zijn vaak lang en complex. Het in kaart brengen van alle fabrikanten is een eerste stap naar transparantie. We zien ethisch ondernemen als een gedeelde verantwoordelijkheid. We streven dan ook naar een langetermijnrelatie tussen de merken en de producenten in de lageloonlanden. Alleen dan is het mogelijk om pijnpunten bloot te leggen en samen aan oplossingen te werken. Zowel de producenten als de merken worden door ons bezocht.”