meubelwinkel NOORDKAAP doet uitverkoop-Wim Mariën, dochter Sterre Mariën en Tinne Goossens-foto joren de weerdt Wim Mariën, dochter Sterre Mariën en Tinne Goossens. Foto: Joren De Weerdt

Bekende meubelzaak Noordkaap houdt uitverkoop: “Dovy Keukens gaat vestiging openen in het gebouw”

De bekende meubelzaak Noordkaap in Beerzel (Putte) stopt ermee. Vanaf 1 april wordt het gebouw ontruimd, waarna Dovy Keukens er een vestiging gaat openen. Inmiddels vindt er een uitverkoop plaats die volgens zaakvoerder Wim Mariën (60) tot nu toe al erg succesvol is geweest.

Zaakvoerder Wim Mariën opende Noordkaap in 1993. In de beginjaren bestond het assortiment vooral uit Scandinavische grenen eetkamers en modulaire Deense jeugdkamers. Intussen vind je er onder meer Vlaamse, Nederlandse, Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse topmerken terug die werken met houtsoorten als eik, noot, kers, es, beuk en els.

“We kozen altijd voor samenwerkingen met kleinere bedrijven, familiezaken”, zegt Wim. “We zijn ook steeds blijven kiezen voor ecologische en degelijke massief houten meubelen die in onze ogen ongevoelig zijn voor trends. Ons paradepaardje is de collectie van Artisan uit Bosnië-Herzegovina. Hun meubelen zijn een lust zijn voor het oog en de tastzin. Het bewijs van hun succes zijn de vele kopieën die niet in de buurt komen van het origineel.”

Geen vakantie

Vooraleer hij met zijn eigen zaak begon, volgde Wim een driejarige opleiding bij een gelijkaardige winkel in Merksem. “Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt pand stuitte ik op de voormalige winkel van HV Interieur”, zegt hij. “Zij hadden net een van hun twee winkels dichter bij het kruispunt Fabiola heropgebouwd. Daardoor stond deze locatie leeg. Huren was geen optie. Er volgde meerdere onderhandelingen met banken. De directeur van de BKCP Mechelen -nu Beobank- geloofde erin en bood een lening aan.”

Wim begon aan de uitdaging met beperkte middelen. “Met hulp van mijn handige ouders en naaste familie richtten we een gezellige winkelruimte in met gerecupereerde houten wanden van de CM”, zegt hij. “Omdat ik toen alleenstaand was, stond mijn moeder me elk weekeinde en meerdere weekdagen bij. Daar blijf ik haar eeuwig dankbaar voor. Tijdens de eerste vijftien jaren was een vakantiedag taboe. Overdag was het klanten helpen en de administratie verzorgen. ’s Avonds en op de sluitingsdag donderdag ging ik leveren en plaatsen met papa.”

Persoonlijk contact

In 2005 werd de winkel volledig heropgebouwd en met een verdieping vergroot. “Sinds Sterre 16 jaar geleden geboren werd, helpt mijn partner Tinne voltijds mee”, zegt Wim. “Administratief is zij net iets sterker. Medewerkers Chris, Gilbert en ikzelf stonden in voor de leveringen en plaatsingen. Persoonlijk contact met de klant is voor ons familiebedrijf altijd een speerpunt geweest. Ondertussen bleven we stelselmatig groeien. Daardoor deden we voor heel wat plaatsingen uiteindelijk beroep op vakbekwame zelfstandige meubelplaatsers. Dankzij hun ervaring, geduld en passie hebben Koen, Floris, Jan en Wim tot tevredenheid van onze klanten een tafel, zitbank of kast of een volledig nieuw interieur bezorgd.”

Ook in het medialandschap maakte Noordkaap naam. Zo deed RTV een beroep op hun meubelstukken voor de aankleding van een studio. “We mochten ook het spelprogramma de Mol voorzien van meerdere fauteuils, stoelen en andere kleine meubelen en we mochten van een fabrikant een uitgebreide jeugdkamer schenken aan het toenmalige spelprogramma Alles of niets van Hans Otten. Plaatselijke toneelgroepen wisten ons soms ook te vinden.”

Dankbaar

De eerste dagen van de uitverkoop zijn volgens Wim al erg succesvol geweest. Het toonzaalassortiment staat te koop aan gunstige prijzen. Tot eind deze maand gelden er ook nog extra kortingen op nieuwe producten van bepaalde collecties.

“We plannen het gebouw vanaf 1 april te ontruimen, zodat er zich vanaf 1 juli een nieuwe zaak kan vestigen. Dat wordt een vestiging van Dovy Keukens”, zegt Wim. “Zelf zijn we naar een recente, kleine woning in Itegem (Heist-op-den-Berg) verhuisd. Terwijl Tinne haar administratieve vaardigheden gaat verderzetten in een plaatselijke KMO, hoop ik beroepsmatig nog enkele jaren in een WZC als verzorger te kunnen werken. We onthouden de zeer aangename contacten die we met heel wat van onze klanten hadden. Sommigen van hen zijn zelfs vrienden geworden. Ook de elektronische en telefonische dankwoordjes en de afscheidsgroeten in onze winkel doen ons enorm deugd. We bedanken er iedereen voor.”