Bedrijven van Willemen Group rijven de opdrachten binnen

Van Wellen aan het werk bij DP World.
Van Wellen aan het werk bij DP World.

Een aantal bedrijven van de Mechelse bouwgroep Willemen heeft heel wat nieuwe knappe projecten in het orderboek staan.

Franki Construct en Kumpen (50% Willemen Groep) zijn op maandag 15 februari gestart met de afbraak van de Philipsbrug over de spoorweg in Kiewit. De oude brug wordt vervangen door een nieuw exemplaar met gescheiden fietspaden en een aparte voetgangersbrug voor treinreizigers. Ook de omgeving onder de brug en het kruispunt met de Corda site in Zonhoven krijgen een grondige make-over. Dit project loopt tot het voorjaar van 2017. Het budget bedraagt 11 miljoen euro.

De NMBS heeft Franki Construct aangeduid om schouwputten 1 en 2 van de werkplaats van het vormingsstation in Schaarbeek te verdiepen. De opdracht omvat ook de aanleg van een nieuw logistiek platform. De werken worden vanaf mei uitgevoerd over een periode van 180 werkdagen en zijn goed voor een omzet van 2,37 miljoen euro.

Aannemingen Van Wellen is er de voorbije maanden in geslaagd om drie grote projecten binnen te halen in de haven van Antwerpen: DP World, AET en MPET Oost.

DP World Belgium heeft Aannemingen Van Wellen aangeduid voor de aanleg van het laatste stukje containerterminal. Van Wellen moet onder meer zorgen voor de aanleg van de riolering, de realisatie van de grondkoffer, de fundering in natuursteenslag en vervolgens de aanleg van asfalt- en betonverhardingen. De opdracht is alles samen goed voor 40.000 kubieke meter grondafvoer, 50.000 ton funderingsmateriaal, 15.000 ton asfalt, 1 kilometer riolering en 12 kilometer wachtbuizen. Voor het ter plaatse stabiliseren van de fundering met cement wordt samengewerkt met de collega’s van Aswebo.

Antwerp Euroterminal (AET) breidt zijn terminal uit met zo’n 30 hectaren. Aannemingen Van Wellen staat in voor zowel de aanleg van de riolering en trekbuizen, als voor de bovenbouw met asfaltverharding. De bouw van deze autoterminal van 384.000 m² is gestart in december. Aan het einde van de eerste fase in april zal er 125.000 ton funderingsmateriaal, 50.000 ton asfalt, 2,5 kilometer betonriool en 4,5 kilometer wachtbuizen verwerkt zijn. Fase 2 moet afgerond zijn tegen het einde van het jaar. De werken worden uitgevoerd voor een totale som van 10,6 miljoen euro.

De Zwitserse rederij MSC en containerterminaluitbater PSA rekenen voor de verdere uitbreiding van hun containerterminal MSC PSA European Terminal (MPET) opnieuw op Aannemingen Van Wellen. Met deze opdracht is een investeringsbedrag van 20 miljoen euro gemoeid. Ook Aswebo werkt mee aan dit project, en voor de bouw van een kraanbalk en HS-cabine op de oostzijde van het Deurganckdok wordt samengewerkt met Franki Construct.

Eind 2016 zal voor dit project maar liefst 480.000 ton funderingsmateriaal, 140.000 ton asfalt, 8 kilometer betonbuis en 6,5 kilometer wachtbuis verwerkt zijn. Van Wellen bouwde voor MPET ook al de volledige westzijde van het dok uit.