2021-06-14 – Mylène – Garden Party – 192_verkleind foto: Mylène

Beautygroep Mylène maakt werk van coronaherstel met nieuwe eigenaars

HEIST-OP-DEN-BERG - Mylène, bekend van de homeparty's met verzorgings- en cosmeticaproducten, heeft nieuwe eigenaars. Het investeringsfonds In2Action en vier mensen van het management hebben de aandelen overgekocht van Vision Health Care Group, dat sinds 2019 eigenaar was. Onder de nieuwe eigenaars wil Mylène verder moderniseren en meer produceren voor andere bedrijven, om te herstellen van de put die de coronapandemie sloeg.

Mylène heeft 1.500 verkoopsconsulenten in dienst, in België, Nederland en Frankrijk, die de beautyproducten aanbrengen op homeparty’s. Dat soort ‘direct selling’ kreeg een stevige knauw tijdens corona: de homeparty’s waren lange tijd niet toegelaten. De omzet zakte de laatste twee jaar dan ook aanzienlijk, van zo’n 30 miljoen euro in 2019 naar iets meer dan 20 miljoen euro vandaag.

“Toch hebben we redelijk stand kunnen houden, mede dankzij onze online verkoop”, zegt Managing Director Kevin Vonckx. “We hebben ook lange tijd moeite gehad om nieuwe consulenten aan te werven, maar sinds maart van dit jaar hebben we dat aandeel zien stabiliseren. Sinds vorige maand zien we weer een groei.”

Met nieuwe eigenaars wil het bedrijf de pagina nu omslaan. In2Action Capital, gespecialiseerd in investeringen in Belgische KMO’s, nam de aandelen over van Vision Health Care Group. Vier mensen uit het management kwamen aan boord als “belangrijke minderheidsaandeelhouders”. Bedragen worden niet genoemd.

Het bedrijf wil de verkoop nu verder moderniseren en uitbreiden, zowel fysiek als online. Daarnaast wil Mylène harder inzetten op ‘contract manufacturing’ de productie voor andere bedrijven. “We produceren 80% van onze producten zelf, in onze fabriek in Heist-op-den-Berg”, zegt Vonckx. “Maar we hebben nog meer capaciteit. Sinds anderhalf jaar produceren we ook voor andere bedrijven en de laatste tijd hebben we enkele hele mooie contracten binnengehaald. Die contract manufacturing willen we nog verder uitbreiden.”

Mylène produceert onder meer voor Ahava, dat probiotische cosmetica verkoopt. Er zijn ook contracten met Therme (doucheproducten) en Dr. Organic (duurzame beauty en verzorging).