De nieuwe elektrische trucks zullen worden ingezet in de driehoek Antwerpen – Gent – Brussel. Ze zullen op 10 jaar tijd 250.000 km rijden en zo ongeveer 182 ton CO2 besparen per vrachtwagen.
BD Logistics vloeide 5 jaar geleden voort uit BD Media, een speler in productie en verdeling van drukwerk. “Met BD Media leverde we eigenlijk al aan depots over het hele land, dus de stap naar andere vormen van logistiek was snel gemaakt”, vertelt marketing manager Kathleen Van Saet. Met twee overnames nam BD meteen een degelijk segment van de markt in. “Voor stadsdistributie namen we City Depot op in de BD group, voor oversized leveringen was dat Dockx Select.”
Het bedrijf legt zich zowel toe op de last mile als op grotere bestellingen op langere afstanden. Die tweespalt maakt van hen een unieke speler. “Duurzaamheid staat altijd centraal”, vervolgt Van Saet. “Wij proberen onze voertuigen eigenlijk niet leeg te laten rondrijden, geen enkele verplaatsing gaat verloren.”
“Verheugd om duurzame vloot uit te breiden”
De drie nieuwe elektrische vrachtwagens zijn besteld bij Renault Trucks Belux. Vrijdagmiddag overhandigde managing director Pierre-Jean Verge-Salamon de sleutels aan de managing director van BD Logistics Kristof Gouvaerts. “We zijn verheugd om onze duurzame vloot verder uit te breiden met elektrische trucks van Renault”, zegt Gouvaerts. “Als bedrijf dat zich onder andere toelegt op duurzame stadslogistiek, zijn we trots om deze nieuwe elektrische vrachtwagens te kunnen toevoegen aan ons arsenaal aan groene voertuigen.”
Met jaren ervaring in de logistiek is Govaerts zich als geen ander bewust van de uitdagingen van elektrificatie in de transport. De buren bij bedrijventerrein De Hulst in Willebroek hielden eerder in mei een bijeenkomst over de beperkingen van elektrische vrachtwagens. Eén element kwam steeds weer naar voren: een elektrische vrachtwagen snelladen vergt een immense inspanning van het net.
“Gelukkig kunnen wij die problematiek wat omzeilen in ons model”, verklaart hij. “Onze vrachtwagens leveren aan kantoorgebouwen en retailers in de stad, waarbij die leveringen gewoon tussen 08.00 uur en 17.00 uur moeten plaatsvinden. Onze chauffeur kan ons depot dus ’s avonds binnen rijden en de vrachtwagen een hele nacht laten opladen. Echt snelladen is dus niet prioritair. Los daarvan is het puur technisch onmogelijk om op het elektriciteitsnet van een stad te gaan snelladen. Je hebt daar niet de voorzieningen die je pakweg hier in Bornem op het industrieterrein hebt.”
Op termijn wil BD Logistics meerdere elektrische vrachtwagen per stadsdepot voorzien. “Wij zijn daar eerlijk in: dat wordt echt een uitdaging”, geeft Gouvaerts toe. “Maar wij gaan samen met Renault kijken hoe wat die overgang zullen aanpakken. Voorlopig zijn onze vrachtwagens uitgerust om op wisselstroom te kunnen opladen, voor het stadsnet, maar als je naar 6,7 vrachtwagens gaat per depot zal je ook daar op moeilijkheden stuiten.”