Het label werd toegekend door het FAVV (Federaal Agentschap voor Veiligheid van de Voedselketen), na een grondige audit door de geaccrediteerde certificerings- en keuringsinstelling Foodcheck NV.
“Om het Smiley-label te kunnen behalen, moesten we via een audit aantonen dat we beschikken over een geloofwaardig autocontrolesysteem dat gevalideerd en gecertificeerd is”, aldus Annelies Van Gaver, directeur facilitair departement. “Via zo’n autocontrolesysteem, waarmee we al jaren werken, controleren we voortdurend de eigen werking op wettelijk bepaalde kritische punten, en dat van in de keuken tot op de patiëntenkamer. Denk maar aan het regelmatig checken van de vervaldatum van voedingswaren, maaltijden op de juiste temperatuur serveren, het reinigingsplan van de keuken opvolgen, etc. Een hele checklist waar we dagelijks streng op toezien.”
De focus van de audit lag vooral op de patiëntenkeuken en het medewerkersrestaurant, Resto M!, maar ook verpleegeenheden en de melkkeuken kwamen aan bod. “In de patiëntenkeuken en Resto M! lichtten de auditoren onder andere het proces en traject van de maaltijden door van in de keuken tot op de eenheden en terug. Ook medewerkers werden getest op procedurekennis. Zo moesten alle betrokken medewerkers weten hoe ze bijvoorbeeld een koeling correct inladen, wat er met geopende producten moet gebeuren of welke stappen ze moeten ondernemen wanneer een koelkast temperatuurproblemen heeft”, legt Ronald Geeroms uit, hij is directeur van de centrale voedingsdienst Emmaüs.
Het traject naar de audit vroeg een hoop inspanningen van heel wat medewerkers. Iedereen werd maandenlang tot in de puntjes voorbereid. Om hun kennis te testen, konden medewerkers beroep doen op verschillende hulpmiddelen: quiz(kaarten), e-learnings, zelfevaluaties, maandelijkse nieuwsbrieven met extra info of aandachtspunten, voorbeelden van hoe andere collega’s zich voorbereidden, twee Smiley-coaches, …