Met de VR-bril wordt de patiënt ondergedompeld in een digitale of gesimuleerde wereld. De behandelende arts kan op een smartphone of tablet volgen welke beelden de patiënt op dat moment ziet.
Dr. Karolina Kindt (spoedgevallen) weet dat virtual reality steeds meer toepassingsmogelijkheden kent. ”De VR-bril van Oncomfort vermindert het angstniveau tijdens een behandeling of kleine ingreep. Vaak kan de VR-bril angstremmende medicatie vervangen, wat – zeker voor kinderen – een groot voordeel is. Door te focussen op aangename beelden, te luisteren naar ademhalingsoefeningen of een visueel virtueel spelletje te spelen, is de patiënt weg uit de klinische omgeving die de angst oproept en komt hij beter tot rust. Op deze manier kunnen we de patiënten op spoed meer comfort bieden en het stressniveau verlagen wanneer ze een pijnlijke procedure moeten ondergaan.”
“Patiënten worden voor bepaalde ingrepen, bijvoorbeeld ter hoogte van de voet of hand, onder locoregionale verdoving geopereerd,” licht dr. Peter Boone (orthopedie) toe. “Wakker blijven tijdens de ingreep geeft bij sommige patiënten stress, paniek en meer pijnbeleving. Een klassieke oplossing is om dan extra sedatie te geven via een infuus. Bij bepaalde orthopedische ingrepen zullen we binnenkort patiënten meer kunnen relaxeren met een VR-bril.”
Dr. Jan Moens (anesthesie) ziet dat deze nieuwe therapeutische aanpak steeds meer gevalideerd wordt door gerandomiseerde klinische studies. “Die bevestigen een ongeëvenaard comfort voor de patiënt, betere werkomstandigheden voor de artsen en een aanzienlijke verbetering van de klinische resultaten.”
Vermindert virtual reality pijn en angst bij kinderen en tieners voor en tijdens een medische procedure en voor ontspanning bij een langer verblijf in het ziekenhuis? Om het antwoord op deze vraag te kennen, neemt AZ Sint-Maarten deel aan een studie. De studie loopt van januari tot eind mei 2021. AZ Sint-Maarten ging in op een oproep van de Thomas More-hogeschool. De studie kadert in het TETRA-programma van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. De applicatie die momenteel op de pediatrie eenheid wordt getest, bestaat uit een ademhalingsoefening en een interactieve wereld met minigames.