Autosector zoekt werknemers

diagnosecarJongeren voelen zich steeds minder aangetrokken om technische opleidingen te volgen, en dat geldt ook voor de autosector. Automecanicien is een knelpuntberoep geworden. Ondanks tal van inspanningen vanuit de sector raken ruim 2.500 vacatures bij garagehouders, carrosseriebedrijven, bandencentrales en tal van toeleveranciers in de autobranche niet ingevuld. Dit bleek na een recente analyse van de VDAB-bestanden en een enquête bij de leden van Federauto. De autosector is vandaag in België goed voor een tewerkstelling van een kleine 100.000 personen.

Door de uitstroom van heel wat pensioengerechtigde werknemers de komende jaren en de trage instroom van nieuwe medewerkers dreigt op korte termijn een groot tekort aan goede monteurs, elektriciens, mecaniciens, verkoopmedewerkers, diagnosetechnici en koetswerkherstellers. De cijfers van alle onderwijskoepels en Syntra tonen duidelijk aan dat het aantal afgestudeerden tussen 2005 en 2010 in richtingen voor de autosector met 17 % daalde.

Daarenboven gaan veel afgestudeerden als technici aan de slag in andere sectoren. Vijf jaar na het afstuderen, werkt nog amper één van de acht studenten die een studie voor de autosector begonnen in die sector. Alleen de leerlingen van Syntra zijn na vijf jaar nog voor meer dan 85 % aan de slag in de autosector, en vaak bij hun eerste werkgever-opleider.

Rekening houdend met het hoge aantal vacatures is het hoog tijd om jongeren te motiveren en de verwachtingen van autosector en onderwijs nog beter op elkaar af te stemmen. Zo werd woensdag op het autosalon in Brussel het project Diagnose Car in de aandacht gezet op de stand van Job on Wheels. Dat gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Diagnose Car is een project waarbij alle scholen uit het secundair onderwijs met een opleiding autotechniek, leerlingen laten werken met de modernste apparatuur door voertuigen met elkaar uit te wisselen.Diagnose Car was een idee van leraar automechanica Dirk Guyvaerts van TSM Mechelen. Hij kwam op het idee om auto-invoerders ertoe aan te zetten om een gedeelte van hun middelen en hun knowhow ter beschikking te stellen van de scholen. Zijn idee stond de verantwoordelijke van Job on Wheels bij Febiac erg aan, en die besloot om het project te steunen. Zo werd Diagnosecar dit schooljaar officieel voorgesteld, met een groots opgezette vormingsdag in september, waarop 600 leerlingen werden uitgenodigd om een dertigtal workshops te volgen. Dirk Guyvaerts werkt daarvoor nu deeltijds in dienst van Febiac.

Daarnaast zijn er nog tal van projecten met onder meer Technopolis in Mechelen waar op een ludieke manier de STEM-richtingen (Sciences, Technology, Engineering en Mathematics) gepromoot worden bij de allerkleinsten om hen zo van jongs af aan in aanraking te laten komen met techniek.