Sinds 2 november is telewerk opnieuw verplicht voor medewerkers die van thuis kunnen werken. Die beslissing heeft ook opnieuw een opvallende impact op de telewerkcijfers. Als we in oktober nog weinig veranderingen merkten, dan is het aandeel van de gepresteerde telewerkuren bij bedienden in november tot 32,5 % gestegen – een toename van ruim 5% in vergelijking met een maand eerder (27,5%). Dat is natuurlijk wel nog steeds veel minder dan de piek in april, toen ongeveer 41% van de uren via telewerk gepresteerd werd.
Tijdelijke werkloosheid stijgt licht
De evolutie is minder groot in de tijdelijke werkloosheidcijfers, al zien we in november wel een stijging van 5% tot 6,03% van de presteerbare uren bij bedienden. Ook bij arbeiders, die doorgaans niet aan telewerk kunnen doen, is er een lichte toename van de tijdelijke werkloosheid wegens corona. Per sector kunnen de verschillen mogelijk wel meer uitgesproken zijn. De lichte stijging in tijdelijke werkloosheid is mogelijk een gevolg van de versoepeling van de regels die de overheid hieromtrent heeft vastgelegd. Zo was het door strengere voorwaarden in september moeilijk om tijdelijke werkloosheid in te roepen, maar die maatregelen zijn intussen teruggeschroefd.
“In tegenstelling tot het voorjaar waren bedrijven duidelijk beter voorbereid op de tweede coronagolf. Enerzijds hebben organisaties waar mogelijk telewerk omarmd, en anderzijds zijn nu ook de faciliteiten op de werkvloer aanwezig om mensen op een veilige manier te laten werken. Voor wie echt niet van thuis kan werken, is het nu vaak wel mogelijk om naar het bedrijf te komen”, zegt Tim De Troch, directeur HR Business van Attentia.
Welzijn belangrijker dan ooit
November was een belangrijke waardemeter voor de statistieken en het lijkt logisch dat de komende maand december grotendeels in dezelfde lijn zal liggen. Traditioneel zien we in deze periode ook dat er meer vakantiedagen worden opgenomen. Hoe dan ook moeten werkgevers blijven inzetten op welzijn. Aanhoudend telewerk kan in combinatie met de donkere wintermaanden immers extra zwaar op het stressniveau van medewerkers wegen.