Festival

Amplo deelt cijfers over creatieve sectoren en projectmatig werk

MECHELEN – Als grootste HR-specialist voor de creatieve sector in Vlaanderen mengt het Mechelse bedrijf Amplo zich in het debat voor de belangen van creatieve medewerkers en organisaties. Ze delen cijfers, informatie en inzichten om deze cruciale sectoren te ondersteunen en besluitvorming te versnellen.

Gedurende de afgelopen weken zagen we verschillende cijfers opduiken over de toestand van creatives. De ene bewering was realistischer dan de andere. Daarom besliste men bij Amplo om hun cijfers te delen, omdat die de realiteit weergeven op basis van de werkelijk uitbetaalde lonen van freelance werknemers in de creatieve sectoren.

Al bijna 20 jaar bedient Amplo de podiumkunsten (theater en muziek), maar ook tv-, film- en animatieproducties, musea, communicatie, beeldende kunsten, dans, design, enzovoort. In 2019 werkten ruim 9.000 freelance werknemers via Amplo voor ongeveer evenveel verschillende organisaties.

Analyse van cijfers sinds de lockdown
De analyse van de eerste betalingen sinds de lockdown is verbijsterend, en bevestigt de waarnemingen die ook State Of The Arts  en Galm eerder al verspreidden.
Amplo vergeleek de huidige activiteit van freelancewerknemers van Amplo, met de activiteit in dezelfde weken van 2019.
Het aantal actieve personen daalde in week 14 met bijna 56%, en met meer dan 70% in week 15. De kans is bovendien groot dat de cijfers nog lager zullen uitvallen, omdat een deel ervan nog zal verwerkt worden in tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.

Volgens de verwachtingen van Amplo zal die daling procentueel nog meer inslaan voor en tijdens de zomermaanden, wegens het wegvallen van de normaal gezien hoge activiteit in de evenementensector (festivals, concerten, evenementen, enzovoort).

Opsplitsing van de verloningspercentages per sector
Wat de cijfers niet tonen is het effect op toeleveranciers uit bijvoorbeeld de horeca. De data van Amplo omvatten alleen artiesten, ondersteunende technici en productionele functies.
Door de cijfers op te splitsen per paritair comité kunnen we inschatten waar de meeste klappen vallen.
De podiumkunsten, events, concertzalen en culturele centra worden het zwaarst getroffen. De audiovisuele sectoren houden zeer beperkt stand, met de minste impact op de productie van langspeelfilm. Dat laatste heeft wellicht te maken met het feit dat animatiestudio’s er gemakkelijker in slaagden om zich digitaal te organiseren en thuiswerk te installeren. De klappen in de audiovisuele sectoren volgen mogelijk nog, omdat de belangrijkste financieringslijn van de Tax Shelter daar op termijn dreigt leeg te lopen.

Cijfers liegen niet. Steunmaatregelen voor zwaar getroffen sector?
Alleen al uit deze cijfers blijkt dat duizenden mensen getroffen worden. Een deel van die mensen komt voor geen enkele steunmaatregel in aanmerking. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de timing van hun opdrachten: de getroffen sectoren worden gekenmerkt door projectmatig werk dat niet gelijk verdeeld is doorheen het jaar. Geen enkele van de huidige maatregelen lijkt daar rekening mee te houden.

Amplo hoopt op snel voortschrijdend inzicht, want achter deze cijfers zitten mensen.