“In België is deze bus nog niet officieel in gebruik”, zegt Robert Seghers, Business Development Director van Alstom. “Maar in steden als Parijs, Grenoble, Toulon en Straatsburg is de Aptis van Alstom wel al te zien in het straatbeeld. Uiteraard zullen wij in België ook meedingen voor de aanbesteding van De Lijn.”
Alstom nam in januari van dit jaar Bombardier in Brugge over. De bus ziet er anders uit dan de bussen die we kennen. De vloeren zijn opmerkelijk laag en de toegangsdeuren zijn extra breed. Dat is makkelijk voor een vlotte doorstroming, ook voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. De panoramische ramen over de hele lengte van de bus zorgen voor een ruimtegevoel. Op volle capaciteit kan de bus tot 90 passagiers vervoeren.
“De vlakke vloerplaat is mogelijk omdat de wielassen helemaal achteraan en vooraan het voertuig geplaatst zijn. Die assen zijn bovendien alle twee sturend waardoor het voertuig zeer wendbaar is en makkelijk door nauwe straatjes kan manoeuvreren en scherpe bochten kan nemen. Ook het ‘aanmeren’ aan bushaltes gaat makkelijker hierdoor”, legt Seghers uit. “Bovendien kan onze bus een knielende beweging maken wanneer ze stopt aan een halte. Zo wordt het eventuele hoogteverschil tussen het perron en de bus weggewerkt. Een elektrisch bediende inrijplaat maakt het voor rolstoelgebruikers handig om op eigen kracht de bus in te rijden.”