De winkel van Aldi in Sint-Katelijne-Waver opende in 2021 de deuren, maar was afgelopen week toch al opnieuw gesloten voor vernieuwingswerken. Niet omdat er gebreken waren in de winkel, maar wel omdat de supermarktketen sinds vorig jaar al haar winkels opnieuw inricht. Daarbij krijgen een aantal producten een nieuwe plaats en is er vooral veel aandacht voor het assortiment verse producten zoals groenten, fruit en vlees.
“Negen op de tien klanten van Aldi kopen nu al verse producten bij ons”, zegt districtmanager Jens Van Pee. “We merken dan ook dat het versaanbod steeds belangrijker wordt. Daarom brengen we het naar voor. Wie de winkel binnenstapt, komt meteen tussen de het fruit en de groenten terecht. De afgelopen twee jaar is dat assortiment met 10% uitgebreid. Daarnaast verkopen we steeds meer losse stuks en gebruiken we papieren of herbruikbare zakjes. We volgen daarmee de tendensen in de maatschappij. Er zijn ook wekelijke promo’s. Die zijn zeker in deze tijden niet onbelangrijk.”
Ook het aanbod vers vlees wordt steeds groter en krijgt een prominentere plek in de winkel. “We bieden een rek van ongeveer vijf meter lang aan. Dat is een stuk meer dan vroeger het geval was. Ook daarmee spelen we in op de vraag van de klant, die trouwens specifiek op zoek gaat naar Belgisch vlees. Daarom is 90% van het aanbod afkomstig uit ons land. Verder hebben we ook ruimte voor verse vis en voor het brood, dat ter plaatse afgebakken wordt. De open bakkerij werd behouden, zodat de klanten de geur van het brood kunnen ruiken.”
Ruimte
Wie tot voor kort de supermarkt van Aldi binnenwandelde, kwam eerst de zogenoemde specials tegen. Dat zijn producten die uitzonderlijk en voor korte tijd te koop zijn in de winkel. “Die krijgen nu een plekje net achter het versaanbod”, zegt Van Pee. “We kiezen daarbij voor lage bakken en schappen en niet voor hoge rekken. Dat geeft veel meer een gevoel van ruimte. Het is aangenamer voor de klanten en voor het personeel. Het winkelbeeld is nu wat anders, maar alles is nog steeds makkelijk te vinden.”
Honderdste vernieuwde winkel
Verder veranderde er niet veel in de winkel. “We blijven uiteraard inzetten op onze huismerken, die 90% van het assortiment beslaan”, klinkt het. “En ook duurzaamheid staat hoog op de agenda. De winkel in Sint-Katelijne-Waver is daar een goed voorbeeld van. Zo zijn er zonnepanelen en doen we aan warmterecuperatie. Nu ook de inrichting vernieuwd werd, als honderdste Aldi-supermarkt in België, is de winkel helemaal klaar om opnieuw klanten te verwelkomen.”