Akkoord bij Van Hool Foto: Joren De Weerdt

Akkoord bij Van Hool: VDL Groep en Schmitz Cargobull maken doorstart met restanten van failliete busbouwer

De curatoren bij Van Hool hebben woensdagavond de knoop doorgehakt: het busbedrijf uit Koningshooikt (Lier) wordt overgenomen door het Nederlandse VDL en GRW/Schmitz Cargobull uit Duitsland. De overnemers voorzien in een eerste fase werk voor zo’n 650 à 950 medewerkers.

“Er komt eindelijk een einde aan de grote onzekerheid die de laatste paar maanden zwaar gewogen heeft op het personeel”, zeggen de curatoren in een mededeling. De curatoren hebben het bod van VDL Groep en Schmitz Cargobull aanvaard. Ze verwijzen in een mededeling naar de continuïteit van het bedrijf. Met VDL en Schmitz Cargobull denken ze dat er veel sneller kan doorgestart worden. Ze vreesden dat met andere overnemers te veel tijd verloren zou gaan voor de doorstart, waardoor klanten en werknemers die nodig zijn voor die doorstart, niet meer beschikbaar zouden zijn.

De overnemers voorzien in een eerste fase werk voor zo’n 650 à 950 medewerkers, een tewerkstelling die op langere termijn zou kunnen groeien. Precieze aantallen zullen in de komende weken bekendgemaakt worden door de twee overnemers. De moderne fabriek in Noord-Macedonië was voor VDL een welkome toevoeging, de toegang tot de Amerikaanse markt is wat Schmitz verleidde. Met een goedgevuld orderboekje en getraind personeel zou een doorstart snel kunnen. “De andere biedingen die de afgelopen dagen aan ons werden voorgelegd, zijn uiteraard ook besproken met de stakeholders en uiteindelijk niet aanvaard”, zeggen de vier curatoren.

LEES OOK. Al meer dan 500 ontslagen werknemers Van Hool ingeschreven bij VDAB

Plottwisten

De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey, die zich vorige week nog uit de biedingenstrijd had teruggetrokken, zei plots wél de nodige bankgaranties te hebben en kwam met een grote partner aan zijn zijde. De Amerikaanse busverdeler ABC, voor 38 procent in handen van het failliete Van Hool en de exclusieve verdeler van de bussen op de Amerikaanse markt, bood mee op het onderdeel van Van Hool dat bussen maakt.

En terwijl curatoren, vakbonden en personeelsleden nog aan het bekomen waren van die plotse omwenteling, kwam er alweer een nieuwe plottwist. Een bod op het andere onderdeel, dat voor de opleggers, afkomstig van CIM Capital. Dat bedrijf is opgericht door Marc Van Hool, net als CEO Filip Van Hool een kleinzoon van oprichter Bernard. De twee zijn dus neven van elkaar. Maar Marcs vader Paul werd uitgekocht in 1999. De vakbond ABVV vroeg de curatoren om alle biedingen ernstig te vergelijken, met het oog op het behoud van zo veel mogelijk tewerkstelling. Zakenman Guido Dumarey beloofde op lange termijn meer jobs te behouden.