Elektrische wagens raken stilaan ingeburgerd maar het is nog te weinig bekend dat er ook zeer performante elektrische motoren zijn. Activepits uit Mechelen heeft zich daarin gespecialiseerd.
“Wij engageren ons al enkele jaren om elektrische mobiliteit te promoten. Die vorm van mobiliteit sluit immers naadloos aan onze bedrijfsfilosofie inzake milieu”, zegt zaakvoerder Guido Brenders.
Activepits legt zich al ruim zeven jaar toe op elektrische mobiliteit. “Wat motoren betreft, hebben we bij de full plug in merken zowel scooters die ongeveer 25 km/u halen als krachtige en sportieve full elektrische motorfietsen. Het paradepaardje is momenteel de Brammo Empulse. Deze machine staat voor een vermogen van 40 Kw bij een koppel van 90 Nm (van 0 tot 100 km/u in 4.2 seconden en een topsnelheid van 175 km/u). Als je een beschaafde rijstijl in acht neemt, is de actieradius van de Empulse tussen de 100 en 150 kilometer.”
Naast motorfietsen van Brammo heeft Activepits in zijn assortiment ook nog voertuigen van EVT, E-max, Govecs, Sym en Vectrix. Sommige van deze motorfietsen kunnen bij Activepits zelfs voor een korte periode (maximum enkele dagen) worden gehuurd.
Wie een elektrische motorfiets wil kopen, moet er wel wat geld voor over hebben. “De prijzen van elektrische voertuigen liggen duidelijk hoger dan van vergelijkbare thermische voertuigen”, zegt Guido Brenders. “Bij benadering zijn ze ongeveer het dubbele. Afhankelijk van het gebruik van elektrische motorfietsen kan er echter binnen een aanvaardbare periode op kostenniveau een break-even worden gehaald t.o.z. van thermische voertuigen. Dat zit deels in het verschil van energiekosten, maar ook de subsidies en vooral de onderhoudskosten tellen mee. De gebruiks- en onderhoudskosten zijn inderdaad opmerkelijk minder dan bij vergelijkbare thermische voertuigen. De klassieke kostenvergelijking loopt hier echter altijd wat mank omdat de milieulast niet in rekening wordt gebracht.”
Elektrische motoren maken niet zoveel lawaai als hun klassieke tegenhangers. “De elektrische scooters met een maximum van 25 en 40 km/u zijn fluisterstil. Dat kan soms lastig zijn op een fietspad, als fietsers de scooters niet horen aankomen. De moto-scooter en moto produceren een soort van diepe fluittoon die best wel pittig genoemd kan worden, maar verre van lawaaiierig is.”
Wie een klassieke thermische motor kan besturen zoals het hoort, heeft weinig moeite met een elektrische variant. Om optimaal gebruik te maken van een elektrische motorfiets, moet je je rijgedrag toch wel een beetje aanpassen. “De bestuurder dient optimaal rekening te houden met de kinetische energie van het voertuig en heeft er ook alle belang bij om de remrecuperatie verstandig te benutten.”