De pakjesmarkt heeft, ondanks het recordjaar 2020, volgens bpost nog geen hoogtepunt bereikt in België. In de eerste jaarhelft noteerde bpost in de Benelux nog een stijging van 3% tov vorig jaar en de groei houdt aan. bpost group wil de belangrijkste e-commerce operationele speler blijven in eigen land.
Basis van het nieuwe warehouse is de Autostore, een uniek systeem waar goederen heel condens zijn opgeslagen in bakken. Een twintigtal speciale opslagrobots rijden bovenop de bakken over een grid en halen deze één voor één naar boven in functie van de bestellingen. De robots brengen deze bakken daarna naar de medewerkers aan de vulstations. Dit good-to-man systeem heeft een zeer lage footprint. Het systeem slaat tot zes keer meer voorraad op per vierkante meter, en de robots hergebruiken hun eigen energie waardoor het elektrisch verbruik minimaal is.
Dertig “Autonomous Mobile Robots” (AMR’s), of draagrobots, brengen lege dozen naar de medewerker die deze vult met goederen die door de opslagrobots zijn aangeleverd. Vervolgens rijden de draagrobots naar verschillende inpakmachines die de dozen op maat sluiten – wegen en voorzien van een verzendlabel, zodat er geen opvulmateriaal nodig is en zo weinig mogelijk ‘lucht’ wordt vervoerd naar de klant. Eens gevuld, gesloten en bedrukt, pakken de draagrobots de pakjes weer op en sorteren ze naar de respectievelijke vervoerders.
“De opslag, het order-picking, het verpakken en het sorteren zijn dus volledig geautomatiseerd. Voor het order-picken werken medewerkers efficiënt samen met robots. De retourstroom en de ontvangst van goederen blijven handmatige processen”, zegt Jeroen Dekker, managing partner bij Active Ants. “Deze mechanisering zorgt voor een efficiëntie, een hoge kwaliteit en een prettige werkomgeving voor onze medewerkers. De opzet is uniek in de wereld.”
Speciaal voor Active Ants werd een sluitmachine ontwikkeld met ingebouwde printer. Hierdoor kan iedere verzender zijn eigen maatwerk geprinte doos krijgen. “Door deze unieke functionaliteit stellen we grote maar nu ook kleinere webwinkels in staat om een maatwerk verpakking te voeren”, zegt Gert Hellemans, General Manager van Active Ants België. “Het op voorraad houden van honderden paletten met voorbedrukte dozen is verleden tijd. Dit scheelt onze klant kosten en zorgt ook weer voor een lagere footprint”, besluit Hellemans.