MECHELEN – De stad Mechelen, de handelsorganisatie Mechelen Meemaken, UNIZO en Voka stelden samen een actieplan op voor de heropleving van de handel en horeca na de coronacrisis. Het plan bevat vijf pijlers: economische maatregelen, communicatie, evenementen, bereikbaarheid en de Mechelenbon.
“We zien al dat verschillende ondernemers creatief bezig zijn om intussen toch wat inkomsten te genereren. Dat is uiteraard een tussenoplossing. Het actieplan werd opgemaakt in samenspraak met alle betrokken actoren en bevat een aantal maatregelen met als doel onze handel en horeca terug op de rails te zetten na de crisis. We moeten hierbij allemaal aan hetzelfde zeel trekken en een goede voorbereiding is hierbij cruciaal”, legt Greet Geypen, schepen voor lokale economie, uit.
Vijf pijlers
Het actieplan omschrijft in eerste instantie de economische maatregelen die genomen werden door de stad. Met betrekking tot handel en horeca gaat het hierbij concreet over het niet heffen van de promotaks in 2020, de concessies die men niet zal aanrekenen aan huurders van de stad en het niet aanrekenen van innames van het openbaar domein. Ook alle lopende facturen worden opgeschort.
Communicatiecampagne: “Smoelen van onze Lokale Handelaars”
Een tweede belangrijke pijler van het actieplan betreft de communicatie. Daarbij wil de stad een gezicht geven aan de lokale handel en horeca. Dit door middel van de opmaak van een ‘smoelencampagne’, waarbij op geregelde tijdstippen een Mechelse ondernemer in de kijker gezet wordt.
“Wij hopen dat het onze inwoners meer dan ooit aanzet om hun aankopen lokaal te doen. Vandaag is lokaal shoppen echt een teken van burgerzin en solidariteit”, klinkt het bij Greet Geypen.
“De uitwerking van de campagne bekijken we samen met de dienst Economie. Belangrijk is om prioriteiten te stellen en de communicatie en evenementen op elkaar af te stemmen”, zegt Geert Milis van Mechelen MeeMaken.
Een eerste initiatief werd hierbij al genomen door de lancering van de website www.hamstereninmechelen.be. Ook UNIZO schaart zich achter deze campagne. “Voor ons staat het belang van de lokale handelaars altijd centraal. Zij zijn het hart en de motor van de dynamiek in de stad”, aldus voorzitter van UNIZO Mechelen Filip Jacobs.
Zondagopeningen in 2020 en 2021
Verder werd beslist om handels- en horecazaken in Mechelen, elke eerste zondag van de maand te laten openen. Concreet komt dat voor 2020 neer op een goedkeuring van vijf extra afwijkingen.
Ook in 2021 zullen winkels telkens de eerste zondag van de maand open zijn. “Door deze bijkomende openingen is er een betere spreiding van bezoekers, zijn we er maximaal voor onze klanten en zorgen we ook op zondag voor een betere beleving van de stad”, aldus Geert Milis.
Mechelen Feest engageerde zich om tijdens shoppingsmomenten voor extra beleving in de stad te zorgen. Naast de gekende grote evenementen wordt in 2020 en 2021, zodra het kan, ingezet op lokale initiatieven op plekken en pleinen in de stad. “We bekijken op welke manier Mechelen MeeMaken en Mechelen Feest kunnen samenwerken teneinde samen acties op te zetten en te organiseren, zoals bijvoorbeeld animatie op horecapleinen”, zegt Kristof Calvo, voorzitter van Mechelen Feest.
Horeca Shuttle en extra Shopping Shuttle op zondag
Tijdens de komende koopzondagen zal ook de Shopping Shuttle ingezet worden.
Vanuit Mechelen MeeMaken en UNIZO wordt bovendien het idee van een Horeca Shuttle gelanceerd. Dit betekent concreet dat de Shopping Shuttle op zaterdag tot 24 uur rijdt en bezoekers aan de Mechelse horeca naar hun wagen brengt.
Mechelenbon promoten bij lokale bedrijven
Als laatste pijler om de handel en horeca te steunen, werd de Mechelenbon besproken. De stad gaat gesprekken aanknopen met Mechelse bedrijven en andere actoren, om de mogelijkheid te bekijken om de Mechelenbonnen ook te gebruiken als bijvoorbeeld relatiegeschenk.